Viime viikolla kävimme läpi kritiikin antamista ja tällä viikolla vuorossa ovat pöydän toisella puolella istuvat eli kritiikin saajat. Kritiikin vastaanottaminen työyhteisössä lienee monista aivan yhtä haastavaa kuin sen antaminen ja jos kritiikkiä ei osaa ottaa vastaan oikein, johtaa se vähintään yhden, jos ei useammankin henkilön, turhaan kärsimykseen. Kuinka siis ottaa kritiikkiä vastaan rakentavasti?

10 askelta rakentavan kritiikin vastaanottamiseen.

1. Ota kritiikki suuntanuorana. Suurin osa kritiikistä, erityisesti oikein annetusta, tulee yleensä vastaanottajalle aiheesta. Sinne kätkeytyy jonkinlainen totuuden siemen, vaikka juuri sillä hetkellä kritiikki tuntuisikin pelkältä negatiiviselta kiusalta. Ota kritiikki mahdollisuutena oppia uutta ja kehittää itseäsi.

2. Vastaa suoraan kritiikkiin, älä sen sävyyn. Vaikka kritiikin antajan tulisikin pystyä antamaan kritiikki rakentavaan sävyyn, voi yllättäen annettu kritiikki kummuta ikävämmällä äänensävyllä kuin kehityskeskustelussa annettu harkittu kritiikki. Älä siis tarraudu äänensävyyn, tunnemylläkkään tai kritiikin annon tapaan. Kuuntele ainoastaan mitä kritisoidaan.

3. Arvosta samaasi palautetta. Kritiikin ongelmana on se, että yleensä arvostamme vain positiivista palautetta (kukapa ei haluaisi kehuja ja arvostusta). Kun muut ovat onnellisia siitä, mitä olemme tehneet ja saaneet aikaan, tulemme myös itse onnellisiksi. Pelkkä halihalipusipusi-palaute ei kuitenkaan koskaan anna mahdollisuuksia kehittyä. Kaikilla on aina jotain kehityskohtaa, kukaan ei ole täydellinen. Arvosta samaasi palautetta, sillä se kertoo, missä voit petrata.

4. Kritiikki ei ole henkilökohtainen hyökkäys. Kritiikin tarkoituksena on aina palautteen antaminen, ei toisen kimppuun hyökkääminen, joten älä ota saamasi kritiikkiä henkilökohtaisesti. Jos ravintolan ruoka on pahaa, tuskin sinulla on mitään henkilökohtaista ateriasi valmistanutta kokkia vastaan, vaikka kritisoisitkin ravintolaa. Jos elokuva oli huono, arvostelija tuskin toivoo mahdollisimman suurta henkilökohtaista kärsimystä ohjaajalle/käsikirjoittajalle/näyttelijöille. Sama asia normaalissa työarjessa!
Jos kritiikin antaja möyhentää sinut henkilökohtaisesti lihamyllyssä, kyseessä on joko asiansa osaamaton kritisoija tai pahimmillaan työpaikkakiusaaja.

5. Unohda valheellinen kritiikki. Aasinsiltana päästäänkin aiheettomaan kritiikkiin, kritiikkiin, jonka ei ole tarkoituskaan toimia rakentavasti, vaan joku nyt sattuu päästelemään höyryjään sinuun. Paras tapa on antaa asian mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Vastaan vänkääminen, väitteleminen ja muu vastaava antaa kritiikille lisää massaa ja kasvattaa sitä entisestään. Joskus myös huumori toimii aiheettomaan kritiikkiin, koska se antaa sinusta välinpitämättömän vaikutelman. Kukaan ei jaksa yksikseen kritisoida, ei ainakaan kauaa. Lisäksi hiljaisuus, kun sitä tarvitaan, auttaa meitä säilyttämään kunniamme.

6. Älä vastaa kritiikkiin heti. Anna itsellesi aikaa sulatella ja sisäistää saamasi kritiikki. Tämä mahdollistaa myös sen, että tunteesi tasaantuvat ja saat etäisyyttä annettuun kritiikkiin. On fiksuinta käsitellä asia myöhemmin.

7. Kysy tarkennuksia. Jos kritiikki ei aukea sinulle, kysy tarkennuksia saamaasi palautteeseen. Älä tenttaa tai väittele, se ei auta kumpaakaan teistä, vähiten sinua itseäsi. Kritiikin tarkoitus on ohjaus ja opastus, joten kysy, kysy ja kysy vähän lisää, jos asia jää epäselväksi.

8. Ota neuvosta onkeesi. Jos annettu kritiikki on aiheellista, ota neuvosta vaari ja tee pyydetyt muutokset. Pyydä tarvittaessa lisäkoulutusta työpaikaltasi, sillä työntekijöihinsä sitoutunut yritys on valmis myös tukemaan työntekijöitään heidän kompastuskohdissaan, jottei kompurointia tulisi enää jatkossa.

9. Hymyile. Psykologisesti hymyileminen – myös näytelty – tasoittaa jännittyneitä tilanteita ja yleensä kritiikin antaja tajuaa ottaa askeleen taaksepäin, erityisesti, jos kritiikki pääsee ilmoille negatiivisena. Monet kritiikin antajat ovat aivan yhtä kauhuissaan kritiikin antamisesta kuin sinä sen vastaanottamisesta. Ystävällisyys ja hymy rohkaisevat myös kritiikin antajaa rentoutumaan.

10. Muista hyvät puolesi ja osaamisesi. Jos kritiikin saaminen saa sinut vellomaan negatiivisuudessa, käännä huomiosi asioihin, joissa olet hyvä. Meillä jokaisella on omat vahvuutemme. Katso myös työpaikkasi ja ammattiosaamisesi ulkopuolisiin alueisiin; oletko hyvä tukipilari, onko sinulla hyvä ihmistuntemus, tiedätkö kaiken moottoripyöristä tai teetkö kenties koko korttelin parasta lasagnea?

Kirjoittaja
Maarit Hyvärinen
Viestinnän ja kuvituksen #Superassari

SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 20 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerityöhön erikoistunutta ketterää tekijää. #SuperAssarit