Sain reilu viikko sitten kunnian osallistua Growth Triben järjestämälle 2-day Growth Hacking Crash Courselle eli kahden päivän pituiselle kasvuhakkeroinnin törmäyskurssille. Törmäyskurssi on kieltämättä kuvaava sana koulutukselle, jonka jälkeen nukahdin kello 20 heti vauvan nukuttamisen jälkeen ja nukuin 12 tuntia yhteen putkeen. Väsyttäjänä ei tällä kertaa ollut siis ainoastaan vauva, vaan tuo kahden päivän intensiivinen perehdytys Growth Hacking -maailmaan. Seuraavana aamuna toitotin kollegoille ja pomoille taukoamatta, että nyt pitää tehdä tosi paljon asioita. Ideoita kertyi sekä asiakkaille että Wannadolle melkein yhtä paljon, kuin suomalaisia ilmaisten ämpäreiden jonoon.

Wikipedian mukaan Growth Hacking eli kasvuhakkerointi on (vapaasti suomennettuna) “Markkinointisuppilon, tuotekehityksen, myyntisegmenttien ja muut yrityksen osa-alueet läpäisevä ripeiden kokeilujen prosessi, tavoitteena tunnistaa kasvun kustannustehokkaimmat keinot”. Tämä lausehirviö kiteyttää asian melko hyvin. Kasvuhakkerin tavoitteena on saada yritys hurjaan ja ripeään kasvuun käyttämällä edullisia ja nopeita kokeiluja, joilla selvitetään, miten oman sanoman saa perille oikealle kohderyhmälle. Kyse ei siis ole sissimarkkinoinnista.

Kasvuhakkeri katsoo asiakkaan koko elämänkaarta yrityksessä ja käyttää (usein varsin teknisiä) keinoja vaikuttaakseen siihen. Vaikuttaminen suunnataan ensin kohderyhmän ja sitten asiakkaan tietoisuuden lisäämiseen, ostopäätöksen tekemiseen, aktivoitumiseen palvelussa/tuotteen käytössä, sitoutumiseen palveluun/tuotteeseen, palvelun/tuotteen suosittelemiseen sekä lopulta siihen, että asiakas palaisi ostamaan lisää.

Ensimmäisen päivän aikana, kun periaatteita ja käsitteitä käytiin (erittäin nopeassa tahdissa) läpi, tunnistin sieltä omia nykyisiä toimintaperiaatteitani vahvasti. Ja kollegoideni toimintaa. Ja hetkinen, oikeastaan koko Wannadon! Meidän yksi tärkeimmistä viesteistämme on, että markkinointitoimenpiteiden ei tarvitse olla kalliita ja hitaita ollakseen toimivia. Mitä kalliimpi, monimutkaisempi ja hitaampi toimenpiteen toteutus on, sitä vähemmän siitä todennäköisesti on yritykselle hyötyä – varsinkin, jos ottaa huomioon, miten paljon koko prosessi vie resursseja.

Nopea suunnittelu, kehitys, testaus ja toteutus tulevat ohjelmistokehityksen maailmasta, ja Growth Hacking onkin erityisen suosittu nimenomaan softaa tekevien start-upien keskuudessa. Se ei silti tarkoita, ettei isompi ja vakaampi (vaikkapa rakennusalan) yritys voisi hyötyä tästä ajattelumallista. Tätä ajattelua me edustamme myös Wannadolla – ja toimimme sen mukaisesti. Saamme tehtyä asiakkaidemme kanssa paljon, eikä sen hintalapun tarvitse olla viisinumeroinen tai edes nelinumeroinen.

Toisen koulutuspäivän aikana tehtiin enemmän käytännön harjoituksia ja päästiin testaamaan kymmeniä eri Growth Triben valitsemia työkaluja. Netti on pullollaan kaikenmaailman softaa, jonka joukosta on todella aikaa vievää yrittää löytää juuri omaan tarkoitukseen sopiva. Koulutuksesta käteen jäänyt Top-20 lista parhaista työkaluista on jo itsessään todella arvokas, ja moni niistä jäi itselle heti päivittäiseen käyttöön. Käytännön harjoittelun kautta sain lisää oivalluksia sekä Growth Hacking -periaatteista että itsestäni; asioita kannattaa vain harvoin tehdä heti alussa kuin Iisakin kirkkoa.

Koulutuksen ensimmäisinä tunteina vetäjät heittivät haasteen: ”Parhaimmillaan täältä kotiin lähteneet ovat saaneet koulutuksesta 20 erilaista kustannustehokasta ideaa oman yrityksen näkyvyyden nostamiseksi”. Ajattelin itsekseni, että ei kai nyt sentään. Tiistai-iltana olin kuitenkin kerännyt kymmenkunta ideaa käytännön tekemiseen. Innosta puhkuen olen lähtenyt näitä toteuttamaan, sekä meille että asiakkaille.

Tätä blogitekstiä ei ole kirjoitettu yhteistyössä Growth Triben kanssa. Kaikki tässä ilmaistut mielipiteet ovat omiani.

Lisää kasvuhakkeroinnista löytyy esimerkiksi näistä linkeistä:

Kiinnostaako Growth Hacking, tai haluaisitko jutella kanssani näistä aiheista muuten vaan? Laita ihmeessä viestiä nina@wannado.fi tai LinkedInin kautta.

Kirjoittaja
Nina Toivonen
Tech Lead, Projektipäällikkö

SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerityöhön erikoistunutta ketterää tekijää. #SuperAssarit 

Leave a Reply