Vaikuttajamarkkinointi on nykyään erittäin tärkeä työkalu, eikä sitä pidä vähätellä tai unohtaa osana kampanjointia. Miten lähteä liikkeelle? Alta löydät askeleet onnistuneeseen vaikuttajamarkkinointiin ja vinkit sudenkuoppien välttämiseen.

Näin onnistut vaikuttajamarkkinoinnissa:

  1. Mieti kokonaisuutta kampanjaa suunnitellessa. Kenelle haluat kommunikoida, ja millaisen viestin haluat tuoda esille kampanjan myötä?
  1. Kun löydät yrityksen arvoihin sopivan vaikuttajan, tarkista, millainen yhteys hänellä on faneihinsa, kommunikoidaanko hänen kanssaan sekä mikä ja miltä alueelta hänen asiakassegmenttinsä on.
  1. Kommunikoivat fanit ovat arvokkaampia kuin pelkästään tykkäävät fanit. Kommenttien puuttuminen voi myös kieliä ostetuista seuraajista ja tykkäyksistä.
  1. “Tuote kädessä -kuva” ei enää toimi Instagramissa. Vaikuttavat ja pitkäaikaiset sisältökampanjat tuottavat laadukkaammat kokonaisuudet yksittäisten postausten jäädessä helposti pinnalliseksi raapaisuksi tai irralliseksi osaksi kokonaisuutta. Mikäli mahdollista, on erinomaista käyttää useampaa vaikuttajaa samaan aikaan.
  1. Sovi jo alussa, kuinka kampanja toteutetaan, mitä siihen tarkalleen kuuluu ja miten kampanjan tuloksia seurataan.
  1. Muista jakaa kampanjan julkaisuja sosiaalisen median tileilläsi. Muista jakaa niitä kaikissa kanavissa, ja sovi videon upotuksesta ja postausten linkkaamisesta yrityksen nettisivuille. Näin saat parhaan hyödyn sisällöistä. 

Näillä ohjeilla vältät suurimmat sudenkuopat. Oikean kumppanuuden löydyttyä molemmat osapuolet saavat parhaassa tapauksessa pitkän ja erittäin tuottoisan kumppanuuden.

Kaipaatko lisää inspiraatiota? Esimerkiksi ajankohtainen Äidin Puheenvuoron ja Sodankylän #vaihtovuosisodankylässä-kampanja menestyy erinomaisesti. Se on saanut upean diilin, joka on jo nyt näkynyt monissa medioissa ja tuonut Sodankylälle enemmän kuin hyvin vastinetta rahoille. Ja vuosi on vasta alussa.

Kirjoittaja
Antti Kanto
Lanttimatkat YouTube-kanavan perustaja
Markkinoinnin #SuperAssari

SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerityöhön erikoistunutta ketterää tekijää. #SuperAssarit 

Leave a Reply