Kunnioitus kuuluu kaikille

Eräs peliyhtiö on saanut viime aikoina erittäin huonoa julkisuuskuvaa tavasta, jolla he kohtelevat työntekijöitään. Kolmen kuukauden jatkuvasta stressistä johtuvat hermolomat, joiden jälkeen osa työntekijöistä ei enää palaa. Johdon välinpitämättömyyttä alaisten kertoessa, että aiempien pelien kehityksessä olleet tekniset ongelmat eivät vieläkään ole tulleet korjatuiksi. Alaiset odottamassa kuusi vuotta vastausta ylemmältä johdolta, jotta he voisivat kiirehtiä pelin valmiiksi vain kahdessa vuodessa. Tästä kärsivät kaikki; työntekijät, tuotteet, asiakkaat, yhteistyökumppanit ja julkisuuskuva.

”(Erään peliyhtiön) entinen kehittäjä kertoi, että heillä oli tapana etsiä tyhjä toimistohuone, sulkea ovi ja itkeä. ’Ihmiset olivat jatkuvasti vihaisia ja surullisia.’ (—) ’Masennus ja ahdistus ovat epidemia (kyseisessä yrityksessä)”.

Asia nousi esille liittyen tänä vuonna julkaistuun peliin, jossa asiat menivät täysin pieleen – jälleen kerran. Työntekijät voivat niin huonosti, että osa toivoi koko pelin menevän päin sitä itseään, jotta kuluttajat huomaisivat, missä yrityksen sisällä mennään. Yrityksen huonosta työilmapiiristä johtuva työpahoinvointi on aiheuttanut rimanalituksia aiemminkin.

Toukokuun E3-pelimessuilla sen sijaan nähtiin positiivinen uutinen; Nintendo siirtää tulevan pelinsä alkuperäistä julkaisupäivää, koska heille tärkeintä ovat hyvinvoivat työntekijät, joilla on aikaa työskennellä ja palautua työstä rauhassa. Puhutaan siis japanilaisesta yhtiöstä. Maasta, jossa täsmällinen säntillisyys, vaikka henki menisi, on kunnia-asia työelämässä. Julkisuudessa pelaajat ottivat tämän uutisen vastaan iloisesti, sillä kyseessä on – valitettavasti – poikkeuksellinen toimintatapa.

Onkin hämmentävää, että työntekijöiden arvokas kohteleminen ja kunnioitus on niin hirveän outo ja vaikea asia, että yritys saa lisäpisteitä ilmoittamalla siitä erikseen. Missä on normaali kunnioitus?

Jaa arvostusta ja kunnioitusta alaisillesi usein ja oikein

Georgetownin yliopiston kyselyyn työpaikan hyvinvoinnista vastasi lähes 20 000 työntekijää ympäri maailmaa. He vastasivat, että alaisten arvostus on yksi johtajan tärkeimmistä ominaisuuksista. Samaan aikaan Harvard Business Review’n uutinen kertoo, että yli puolet työntekijöistä kokee, ettei pomo kunnioita heitä.

Arizonan osavaltion yliopisto puolestaan kertoo, että kunnioituksen ja arvostuksen tulee olla reilua ja selkeää. Jos työpaikoilla kaikkia kohdellaan tismalleen samalla tavalla, osa työntekijöistä menettää motivaationsa. Heille tulee olo, että jos kaikki kunnia jakaantuu tasaisesti, miksi edes vaivautua; panoksesta riippumatta kunnioituksen ja arvostuksen määrä on sama. Jos taas arvostuksesta joutuu kilpailemaan, ei sekään ole hyvä; kova kilpailu saa ihmiset kaivautumaan poteroihinsa ja käyttämään kyynärpäätaktiikkaa työkavereitaan kohtaan. Puhutaan ”Paljon perusarvostusta, mutta vähän omalla vaivalla ansaittua arvostusta” VS ”Vähän perusarvostusta, mutta paljon omalla vaivalla ansaittua arvostusta” -vastakkainasettelusta. Arizonan yliopisto ehdottaakin, että johtajan on hyvä jakaa tapaus- ja henkilökohtaisesti molempia arvostuksen laatuja runsaasti; Paljon perusarvostusta ja paljon omalla vaivalla ansaittua arvostusta.

Kunnia sille, joka sen ansaitsee, ja jokainen ansaitsee peruskunnioituksen.

Kirjoittaja
Maarit Hiidenportti
Viestinnän ja kuvituksen #superassari

SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerityöhön erikoistunutta ketterää tekijää. #SuperAssarit 

Leave a Reply