Henkilöstön hyvinvointi ja oikeiden ihmisten löytäminen oikeisiin tehtäviin ovat hyvän HR:n kulmakiviä. Se, miten nämä asiat saavutetaan, vaihtelee alati muuttuvan työelämän mukana. HR:lle povataan vuoden 2020 kulmakiviksi tekoälyä, keikkatyöläisyyden ymmärtämistä, etä- ja joustotyön sisäistämistä, datan ja analytiikan hyödyntämistä HR:n tehtävissä sekä henkilöstön sitouttamista.

Henkilöstön sitouttaminen oli yksi tärkeistä elementeistä jo tänä vuonna (2019), eikä alati työelämässä kasvava milleniaalien sukupolvi tule poistamaan tätä haastetta. Tälle sukupolvelle ei riitä motivaatioksi pelkkä raha tai turvattu työpaikka. He ovat valmiita vaihtamaan työnantajaa helposti, jopa maasta toiseen, joten hyvä HR on elinehto mille tahansa menestystä mielivälle firmalle.

Ammattilaisia teknologian avulla

Nykyisen teknologian aikakaudella HR:n kannattaa huomioida pitkien hakulomakkeiden, hakemusten sähköpostitulvan ja monivaiheisten haastatteluprosessien lisäksi myös modernit keinot löytää sopivat henkilöt. Videohakemukset ja -haastattelut, sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen ja mobiilin kautta hakeminen sekä ylipäätään mobiiliystävällinen hakuprosessi tarjoavat osaltaan työnhakijoille helpon ja miellyttävän hakijakokemuksen. HR:ää taas helpottavat teknologiset ja automatisoidut ratkaisut, joilla voidaan muun muassa nopeuttaa hakemusten käsittelyä. Rekrytoinnin keskiössä ovat kuitenkin aina rekrytointiprosessin molemmilla puolilla olevat ihmiset.

Keikkatyöläisen elämää

Keikkatalous (a gig economy) on monelle nykyiselle työntekijälle ja työnantajalle arkipäivää. Pirstaloitunut työ on jakaantunut monen eri osa-alueen osaamiseen, kun taas monet yritykset tarvitsevat apua vain ajoittain. Wannadon oma toiminta perustuu yritysten vaihteleviin tarpeisiin saada auttavaa ammattilaisen kättä avuksi, joten meidän täytyy tietää, kuka työntekijöistä on kunkin yrityksen mihinkin tarpeeseen sopivin – tai tarvittaessa osata rekrytoida heille sopiva henkilö. HR:n on osattava etsiä yhä uudestaan ja uudestaan sopivimmat henkilöt työnhakijoiden kirjavasta joukosta; keikkatyöläisistä, osa-aikaisista ja kokoaikaisista hakijoista sekä freelancereista.

Jousto- ja etätyö

Milleniaanien sukupolvi – eli nykyiset noin pari-, kolme- ja nelikymppiset työikäiset – haluaa työltään joustavuutta ja vapautta. Työtunteja ei haluta sitoa paikkaan tai aikaan, vaan enemmän painoarvoa annetaan sille, että työt tulevat tehdyiksi annettuun deadlineen mennessä. HR:lle henkilöstön opastaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen ovat tärkeitä asioita riippumatta siitä, missä työntekijät fyysisesti työnsä tekevät. HR:n kannattaa motivoida tiimien ja yritysten johtoa tukemaan jousto- ja etätyöskentelyä perinteisen suomalaisen kyttäämiskulttuurin sijaan. Etätyöllä ja työntekijän mahdollisuudella vaikuttaa itse työaikaansa on tutkitusti paljon hyviä vaikutuksia työntekijän terveyteen, motivaatioon ja uskollisuuteen.

Data ja analytiikka

Data ja analytiikka voidaan ottaa avuksi mittaamaan rekrytoinnin onnistumista ja tuotteliaisuutta sekä selvittämään tekoälylle sopivia hakusanoja rekrytointiprosessin tueksi. Analytiikka ja data eivät ole vihollisia, vaan niistä voi olla suuri apu. Koska analytiikan ja datan käyttö kasvaa, HR:n kannattaa opetella lukemaan, analysoimaan ja hyödyntämään kerättyä dataa sekä käyttämään siihen tarvittavia ohjelmia.

Työntekijöiden sitouttaminen

Työhönsä ja työnantajaansa sitoutuneet työntekijät työskentelevät ahkerammin, ovat uskollisempia sekä ymmärtävät paremmin työnsä vaikutuksen muihin ihmisiin ja asioihin (kuten asiakkaisiin, kollegoihin ja firman tavoitteeseen) kuin ei-sitoutuneet työntekijät. Erityisen suuri menetys firmalle on, jos ammattitaitoinen työntekijä päättää nostaa kytkintä. Nykyinen työntekijäsukupolvi tarvitsee merkityksen tunteen työssään; tunteen siitä, että heidän tekemällään työllä on oikeasti merkitystä, eikä töihin tulla vain palkan perässä. Vihreät arvot, inhimillisyys sekä asiakkaiden ja työntekijöiden hyvä kohtelu vaikuttavat merkittävästi nykyisten 20–40-vuotiaiden työntekijöiden sitoutuneisuuteen. Perusteet hyvän työntekijäkokemuksen syntymiselle ovat (edelleen) vuonna 2020: henkilökohtaiset kehityssuunnitelmat, hyvinvointiohjelmat, diversiteetti ja inkluusio sekä tunnustus ja palkitseminen.

Kirjoittaja
Maarit Hiidenportti
Viestinnän ja kuvituksen #superassari

SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerityöhön erikoistunutta ketterää tekijää. #SuperAssarit 

Leave a Reply