”Bisneskykyni ovat syntyneet siitä, että kuuntelen sisäistä opastustani – intuitiotani.” – Oprah Winfrey

Intuition voimaa käytetään työelämässä ja erityisesti bisnesmaailmassa päivittäin ympäri maailmaa, tosin emme puhu intuitiosta, vaan bisnesvainusta. Se voi olla sopivien tilaisuuksien haistaminen, oikean oven löytäminen seuraavalle siirrolle, pahojen karikkojen välttämistä, jonkin sellaisen vainuamista mitä muut eivät huomaa ennen heitä. Bisnesintuitioon voidaan lukea myös hyvä ihmistuntemus, joka auttaa löytämään suotuisimmat yhteistyökumppanit, työntekijät ja organisoimaan henkilöstöhallintoa tehokkaasti.

Teksasin yliopiston professori Weston H. Agor testasi intuitiota 1980-luvulla 2 000 johtajalla. Hän sai selville, että kovan ammattitaidon omaavat johtajat saivat korkeimpia pisteitä intuitiosta kuin alemman tason johtajista. Kaikki koehenkilöt tutkivat annettua materiaalia ensin analyyttisesti, mutta jos annettu tieto oli rikkonaista tai sekavaa, kokeessa parhaiten menestyneet johtajat siirtyivät tekemään päätöksiä intuitiivisesti. He eivät kuitenkaan kysyttäessä asiasta halunneet myöntää käyttäneensä vaistoaan, vaan kaartelivat asiaa toivoen, että heitä pidettäisiin mieluummin analyyttisina ja oppineina kuin intuitiivisesti viisaina. H. Agor julkaisi aiheesta myöhemmin kirjan “Intuition in Organizations: Leading and Managing Productively”.

Intuitio ei siis ole ruma sana, ei varsinkaan työelämässä ja yritysmaailmassa, jossa joskus on tehtävä – isojakin päätöksiä – vaiston varassa. Intuitiota voikin verrata suoraan siihen selittämättömään sisäiseen vaistoon, joka joko näyttää vihreää valoa tai iskee stop-merkin eteen ilman tarkempaa selitystä. Jälkeen päin asia sitten yleensä selviääkin, hyvällä tai pahalla. Kaikille on aivan varmasti tullut vastaan tilanne, jossa mielessä juolahtaa hetken ajan jokin pieni asia, mutta sivuutamme sen. Myöhemmin huomaamme, että tuo pieni välähdys olisikin ollut meille suotuisa ja sanomme huokaisten ”Olisinpa kuunnellut vaistoani, minulla oli sellainen olo, että asia on näin tai noin, mutten uskonut sitä”.

Bisnesintuitiossa itsessään pyörivät isot rahat ja Googleen nopeasti kirjoitettu ”business intuition” antaa 40 000 000 osumaa. Intuitiiviset johtajat pystyvät esimerkiksi sanomaan mihin suuntaan markkinat ovat menossa, mitkä ovat alan vetonaulat lähiaikoina tai mikä on kuluttajien luottamustaso ensi tuloskaudella. Päätöksiä myynneistä, irtisanomisista, sijoituksista ja kumppanuuksista luodaan yleensä vaiston ja omien tuntemusten perusteella. Hyvään päätöksentekoon vaikuttaa tietysti asioihin perehtyminen ja syvä, älyllinen ymmärrys omasta alasta – koska asioita ei voi temmata tuulesta – mutta joskus mukana on paljon muutakin kuin vai looginen äly. Joskus ratkaisu voi vain juolahtaa mieleen kuin tyhjästä ja tavallisesti intuitio pääsee etuoikeuksiinsa ongelmatilanteissa, jossa ollaan jo niin pahasti puun ja kuoren välissä, ettei auta kuin toimia sen perusteella, mitä sisin vaisto sanoo.

Kirjoittaja
Maarit Hyvärinen
Viestinnän ja kuvituksen #Superassari

SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 20 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerityöhön erikoistunutta ketterää tekijää. #SuperAssarit 

Leave a Reply