Digitalisaation myötä jokainen kauppaa toivova yritys tarvitsee verkkonäkyvyyttä. Jos et ole verkossa, et ole olemassa eivätkä asiakkaasi löydä sinua. Mutta entä jos tunnistetaan kohderyhmä, joka ei tarvitse tai halua käyttää sosiaalista mediaa tai verkkopalveluita päivittäin? Meillä on edelleen ihmisiä, joille älypuhelin ei ole kasvanut käteen kiinni. Ratkaisu löytyy ulkomainonnasta.
Digimarkkinointi ja ulkomainonta täydentävät toisiaan
Suomen Liikennemediat Oy, tutummin Bussimainos.com, tarjoaa oikean elämän mainospintaa erilaisissa liikennevälineissä. Toimitusjohtaja Timo Moilanen näkee ulkomainonnan ja digimarkkinoinnin toisiaan täydentävinä kanavina:
“Meidän mediamuoto eroaa digistä siinä, että me liikumme asiakkaiden luo eikä toisinpäin. Liikennevälineet näkyvät kehäteillä, pääväylillä, keskustassa, lähiöissä ja kauppakeskuksissa. Digiin verrattuna bussi on vaikea blokata,” toteaa Moilanen.
Ja tottahan se on. Jokainen joka käy töissä, koulussa tai vaikka vain ruokakaupassa yhtään isommalla kylällä, näkee busseja. Jos ei näe busseja, niin perinteiset staattiset lyhtypylväsmainokset osuvat kyllä silmään.
Printin lukijamäärät voi laskea, mutta ulkomainonnan ei
Kantar TNS seuraa medialajeja ja niiden ostomääriä kuukausittain. Mukana ovat radio, päälehdet, televisio, ulkomainonta, verkkomainonta, ja paikallislehdet. Verkkomainonnan lisäksi liikkuva ulkomainonta on ainut mediamuoto, joka on kasvanut viimeiset kymmenen vuotta. Tutkimuksetkin ovat siis osoittaneet, että bussimainoksilla tavoittaa kuukausittain miljoonia asiakkaita hyvällä hinta-laatusuhteella.
Suomen Liikennemediat Oy:n mainospintaa löytyy sieltä missä on paljon paikallisliikennettä, eli isoimmista kaupungeista. Bussien lisäksi oman mainoksensa voi saada takseihin, pyörätakseihin tai lyhtypylväsmainoksiin, joiden avulla saavutetaan koko valtakunnan kattava näkyvyys.
“BikeTaxi on loistavaa näkyvyyttä niille, jotka haluavat tukea nuorten työllistymistä ja arvostavat kestäviä toimintatapoja,” kertoo Moilanen, jolle on itsellekin tärkeää tehdä bisnestä kestävillä arvoilla.
Ulkomainonta sopii kaikenlaisille yrityksille
Monella on väärä hintamielikuva ulkomainonnasta. Siihen ei tarvita valtavaa markkinointibudjettia, sillä bussin kylkeen voi saada metritolkulla mainosta jo 100e/kk hinnalla. Ulkomainontaa ostavat kaikenlaiset paikallista näkyvyyttä kaipaavat yritykset, jotka haluavat näkyä siellä missä ihmiset ovat.
Suomen Liikennemediat Oy:n asiakkaisiin kuuluu kirjava joukko mainostajia. Moilanen pystyy tarjoamaan jokaiselle sopivan ratkaisun: “Pienimmät asiakkaamme ovat yksinyrittäjiä tai toiminimiä, yhden kahden henkilön mikroyrityksiä. Suurin osa on pk-yrityksiä muutamien satojen tuhansien liikevaihdolla. Meidän palveluita ostavat myös pörssiyritykset ja globaalit brändit.”
Älyteknologia kertoo ulkomainonnan tarkan tavoittavuuden
Ikäryhmästä ja sukupuolesta riippumatta, jos ihminen liikkuu ulkona, hän näkee bussin jossain kohtaa. Joka päivä viikossa, joka päivä kuukaudessa, kaupunkilainen näkee bussin oikeastaan 100 % todennäköisyydellä. Tässä kohtaa digimarkkinoinnin dataan tottunut kohottaa kulmiaan. Todellisuudessa ulkomainonnan ostajan ei tarvitse enää mennä sokkona myyntipuheiden mukana.
“Me tuodaan Euroopan ensimmäisenä bussimediayhtiönä mukaan teknologiaa, jolla pystytään tosiasiallisesti mittaamaan bussilinjojen volyymit. Paitsi että me tiedetään oikeasti kuinka moni ihminen bussin on nähnyt, me tiedetään heatmapin avulla myös ne paikat, joissa ostaneen asiakkaan mainokset ovat liikkuneet eniten,” kertoo Moilanen.
Digitaalisaatio on siis kuitenkin kaikkialla. Sijaintidataakin voidaan hyödyntää edelleen digimarkkinoinnin kohdentamisessa. Liikennevälineiden ja digitaalisten kanavien yhdistäminen on monikanavaista markkinointia, jonka avulla yritys saavuttaa todellisen top-of-mind-position kohderyhmän keskuudessa.