6 kysymystä chatboteista – tarvitaanko oikeaa ihmistä ja tuleeko liidejä?

Chatbotti on yleinen verkkosivuilla. Mitä etuja chatbotin käytöstä on ja UKK.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Chatbotti on kätevä tapa lisätä elämää sivuille, ja sitä kautta myös myyntiä. Liidit ja myynnin edistäminenhän se useimmiten on verkkosivujen tarkoitus, eikös? Tai ehkä haluatte helpottaa  asiakaspalvelun työtä? Chatbotti auttaa monesti myös alkuvaiheen rekrytoinneissa. Meilläkin on botti sivuilla, ja rakentelemme niitä jatkuvasti myös asiakkaillemme. Käydäänpä läpi bottien usein kysytyt kysymykset. 

Toimiiko botit oikeasti? Eikö kumminkin olisi kivempi jutella oikean ihmisen kanssa? 

Automaatiolla ei ole tarkoitus täysin korvata ihmiskontaktia, vaan helpottaa asiakkaan ostamista ja asiakaspalvelijan työtä. Me ihmiset olemme siinä mielessä mielessä mielenkiintoisia eläimiä, että tulemme koko ajan yhä kärsimättömimmiksi. Kärsimättömälle verkkosivukävijälle on lopulta ihan sama mistä ja miten sen avun saa, kunhan sen saa ja se haluttu tieto löytyy. Ihmiskontaktia tarvitaan kuitenkin edelleen monimutkaisten tilanteiden ja haastavampien asiakaskeissien selvittämiseen.

Tuleeko chatbotilla liidejä? 

Kyllähän sieltä botilta liidejä tulee. Wannadolla bottia käytetään rekrytoinnissa ja myynnissä. Botti syöttää jatkuvasti hakijoita suoraan HR-järjestelmäämme, ja botin avulla pystytään tekemään alustavaa karsintaa hakijoihin. Liidien suhteen tämä kvalifiointi on vielä tärkeämpää – jos chatbottia ei konfiguroida oikein, voi käydä niin että CRM:ään virtaa kaikenlaisia renkaanpotkijoita. Botin keskustelupolkujen suunnittelu onkin oma taiteenlajinsa, ja bottien keskusteluja hiotaan jatkuvasti vastaamaan paremmin asiakkaan ostopolun vaiheita. Leadoon sivuilta löytyy toimialakohtaisia lukuja bottien hyödystä myynnissä. 

Kuinka nopeasti botti alkaa tuottaa? 

Se riippuu hirveästi toimialasta, asiakkaista, tuotteesta ja palvelusta. Ensimmäisistä päivistä lähtien muutos voi olla jopa 70% tai 100 %. Joissakin tapauksissa vaaditaan kuitenkin muutaman kuukauden optimointia ja viilaamista. Suosittelemme teille sopivan chatbot-toimittajan ja autamme suunnittelemaan bottiin juuri teitä palvelevat keskustelupolut.

Sopiiko chatbotti meille? Mihin se ei sovellu? 

Chatbotti toimii vain, jos verkkosivuilla on tarpeeksi liikennettä. Riittävän liikenteen arvioiminen on aina tapauskohtaista. Esimerkiksi jos B2B-yritykselle uuden asiakkuuden ensimmäisen vuoden arvo on 3000-5000€, pitäisi firman sivuilla olla 500-1000 kävijää kuukaudessa, jotta kannattaa investoida chatbottiin. Päivystävän asiantuntijan langoilla pitäminen on edelleen hyvä idea, sillä mitä monimutkaisempi tuote, sitä tärkeämpää on laadukas palvelu. Hybridibotti yhdistää tarvittaessa oikealle myyjälle tai asiakaspalvelijalle.

Miten sen botin saa sivuille? Pitääkö minun osata tehdä jotain? 

Useimmiten botin lisääminen verkkosivuille on tosi yksinkertaista. Useat toimittajat palvelevat suomeksi ja auttavat kaikessa käyttöönotossa ja hallinnassa. Sinun ei tarvitse osata verkkosivutekniikkaa tai rakentaa itse mitään, vaan halutessasi Wannado hoitaa botin yhdessä toimittajan kanssa. Ketään ei jätetä yksin teknologian kanssa. Onboarding-prosessissa käydään yhdessä läpi miten teidän asiakkaita puhutellaan ja mihin tarkoitukseen botti rakennetaan. Saatte nähtäväksi muutamia eri versioita chatbot-keskusteluista. Sitten tulee kommenttikierrokset ja korjailut, joiden jälkeen botit on livenä saitilla. Aikataulut riippuvat täysin siitä kuinka monimutkaista tai monipuolista bottia ollaan rakentamassa, mutta parhaillaan botti on sivuillanne parissa viikossa. 

Viekö robotit meidän työt? 

Automatisaatio ymmärretään usein väärin: sen tarkoitus ei ole tehdä ihmisistä työttömiä. Tarkoitus on jouhevoittaa palvelua ja automatisoida silloin kun se on järkevää ja mielekästä. Ihmisten aika voidaan siten käyttää oikeasti merkityksellisiin tapaamisiin. Kun botti vapauttaa myyjän tai asiakaspalvelijan aikaa, voidaan ne haastavat asiakaskeissit hoitaa paremmin ja keskittyä esimerkiksi lisämyyntiin. Asiakaskokemus kärsii pahimman särön silloin, kun tulee oikeasti hankala tilanne. Silloin halutaan, että myyjä tai asiakaspalvelija voi käyttää kunnolla aikaa tilanteen korjaamiseen – ilman että hän multitaskaa copypastella vakiovastauksia asiakaspalvelun tulvivassa inboxissa. Yksinkertaisemmissa kyselyissä botti säästää aikaa samalla kun se mahdollistaa laadukkaamman palvelun siellä missä sitä oikeasti tarvitaan. 

Jos tarvitset apua asiakaspalvelun hoitamiseen ja asiakaskokemuksen kehitykseen, ota yhteyttä meidän aspatiimiin. Saat tarpeisiisi sopivan ulkoistetun asiakaspalvelun vaikka kellon ympäri ja haluamallasi kielellä! Yhdistämme bottien ja aitojen ihmisten parhaat puolet asiakkaidesi iloksi. 

Kerro meille missä me voidaan auttaa tai kartoitetaan tarve yhdessä – ilman sitoumuksia.

Tarvetta heti #SuperAssarille?

Jätä yhteydenottopyyntö. Yhteistyö voidaan aloittaa vaikka saman tien!