Google-mainonnan ostajan opas

Facebook
Twitter
LinkedIn

Hakusanamainonta, laatupisteet, CPC, Performance Max…? Tätä pitäisi yrittäjän osata ostaa ja vertailla toimittajia. Jos Google tuntuu heprealta, kannattaa tutustua hakukonemainonnan perusteisiin. Googlen valtava mainosverkosto tarjoaa paljon mahdollisuuksia tavoittaa juuri sinun tuotettasi tai palveluasi etsivät asiakkaat verrattain pienelläkin budjetilla. Onnistuminen ja tuloksellinen mainonta vaatii kuitenkin perehtymistä. Kunhan ymmärrät Google-mainonnan perusteet, pystyt vertailemaan tarjouksia ja valitsemaan parhaan kumppanin. Sitten voitkin huoletta jättää kampanjan rakennuksen ja optimoinnin ammattilaiselle.

Ensimmäinen tehtäväsi on valita juuri sinulle sopivat kampanjat Googlen valikoimasta. Tässä artikkelissa käymme läpi kaikki tarjolla olevat kampanjamuodot, niiden hyvät ja huonot puolet, sekä muut tärkeät huomioitavat asiat.

Tavoitteet ja konversiot

Kuten kaikessa muussakin mainonnassa, ensimmäisenä täytyy tietää mitä mainonnalla tavoitellaan. Oikean kampanjan valitseminen riippuu paljon tavoitteestasi. Haluatko lisää suoria ostoja verkkokauppaasi, yhteydenottoja myyjille vai lisää tunnettuutta uudessa kohderyhmässä?

Kun tiedät kampanjan tavoitteen, pitää määritellä miten tavoitteeseen pääsyä mitataan. Google Adsin kampanjoille on suositeltavaa asettaa aina konversioseuranta, jonka avulla kampanjoita pystytään optimoimaan. Konversiona voi olla esimerkiksi verkkokaupan osto, yhteydenottolomakkeen lähetys, puhelinnumeron klikkaus tai sivustolla vietetty aika. Konversio on siis se toimi tai tapahtuma, joka on mainostajalle hyödyllinen ja johon halutaan pyrkiä. 

Googlen kampanjatyypit – mikä on hyvä?  

Mikään kampanja ei toimi samalla tavalla kaikille yrityksille, kaikilla laitteilla tai vuoden ympäri. Kivijalkaliiketoiminnalla on erilaisia tarpeita ja tavoitteita kuin nettikaupoilla, kuluttajamyynnissä on erilainen myyntiprosessi kuin yritysmyynnissä ja jouluna on eri kysyntä kuin pääsiäisenä. Helsinkiläisiä puhuttelee erilainen viesti kuin utsjokelaisia, ja erilaiset kohderyhmät käyttävät nettiä eri tavoin. Hyvä ymmärrys omasta kohderyhmästä ja liiketoimintatavoitteista on ratkaisevan tärkeää, kun valitaan mainonnan kanavia ja kampanjatyyppejä.  

Hakukonemainonta

Hakukonemainonta on varmasti kaikille tuttu Googlen mainosmuoto. Tällä tarkoitetaan sivusi näyttämistä Googlen hakutuloksissa ennen orgaanisia hakuja. Ennen hakukonemainonnan aloittamista on hyvä tehdä avainsana-analyysi. Analyysissä selvitetään millaisia yritykseesi liittyviä termejä Googlesta haetaan ja millaisia hintoja klikkauksista on maksettu. Saat jo valmiiksi käsityksen siitä, millaisia tuloksia voit realistisesti odottaa budjetillasi. 

Hakusanojen lisäksi voit rajata yleisöäsi. Voit näyttää mainoksia vain tietyllä alueella tai vain tietyn tyyppiselle yleisölle. Mahdollisuudet ovat laajat ja digimarkkinoinnin ammattilainen osaa auttaa sinua oikean yleisön valitsemisessa.

Hakusanamainonnan edut: Mainos, jota ei koeta mainokseksi. Saat yrityksesi näkymään oikealle yleisölle juuri oikeaan aikaan silloin, kun he ovat hakemassa tietoa.

Hakusanamainonnan kompastuskivet: Hakusanamainonta voi olla kallista ja kilpailu kolmesta ensimmäisestä mainospaikasta on usein kovaa. Kustannukset saattavat nousta koviksi eikä mainostasi näytetä aina oikeiden hakujen kohdalla.  

Display

Display-mainoksilla tarkoitetaan banneri- eli kuvamainoksia Googlen kumppaniverkostossa. Mainoksia voidaan siis näyttää missä tahansa sivustolla tai sovelluksessa, joka on mukana Googlen mainosverkostossa. Saat kuitenkin päättää:

  1. kenelle mainoksia näytetään, sekä
  2. minkä tyyppisillä sivuilla mainoksia näytetään.


Voit rajata mainonnan tietylle yleisölle tai vaikka vain tietyn tyyppisille sivustoille. Tai kumpaankin, jos näin haluat. 

Esimerkiksi Jos myyt keittokirjaa, voit rajata mainontasi ainoastaan ruoanlaittoon liittyville sivuille. Tai näyttää mainoksia kaikilla sivustoilla ja sovelluksissa, mutta ainoastaan ruoanlaitosta kiinnostuneille yleisöille. 

Google tarjoaa paljon valmiita yleisöjä, mutta voit myös luoda omia yleisöjä määrittämällä hakusanoja, kiinnostavia nettisivuja tai käyttämällä uudelleenmarkkinointia (remarketing).  Voit esimerkiksi kohdistaa mainonnan kilpailijoiden sivuilla ja sen tyyppisillä sivuilla vierailleille. 

Displayn edut: Display on usein edullista mainontaa. Voit lisätä sillä yrityksesi tunnettuutta halutussa kohderyhmässä tai tehdä uudelleenmarkkinointia nykyisille asiakkaillesi tai sivukävijöillesi.

Displayn kompastuskivet: Display konvertoi usein huonosti. Mainonta koetaan häiritsevänä eikä siihen kiinnitetä huomiota. Yleisön rajaaminen ja puhuttelevien viestien valitseminen onkin tärkeää, muuten eurosi kuluvat hukkaan.

Discovery

Discovery-kampanjat ovat saman tyyppisiä kuin Display-kampanjat, mutta Googlen omissa kanavissa. Kampanjan avulla voidaan muistuttaa nykyisiä asiakkaita yrityksen palveluista ja tuotteista sekä tavoittaa uusia asiakkaita.

Mainokset näkyvät YouTuben etusivulla, Gmailin tarjoukset- ja sosiaaliset verkot -välilehdillä, Googlen omassa sovelluksessa ja Discoveryssä. 

Discoveryn edut: Visuaalisia mainoksia, joiden avulla voi tavoittaa uusia yleisöjä. Discovery-mainoksia voi kohdentaa myös uudelleenmarkkinointiyleisöille. 

Discoveryn kompastuskivet: Kuten Displayn kohdalla, myös Discoveryn mainokset hukkuvat helposti massaan. Oikea kohdennus ja ytimekkäät viestit ovat tärkeitä kampanjan onnistumisen kannalta. 

Shopping

Shopping-mainokset on tätä kirjoittaessa tarkoitettu ainoastaan verkkokaupoille ja fyysisille tuotteille. Ne ovat yksinkertaisia tuotemainoksia, joissa on hinta, kuva ja tuotteen nimi. Sinulla pitää siis olla verkkokaupassa ostettavissa fyysisiä tuotteita, jotka saa heti ostettua nettisivuilta. 

Shopping-mainoksia hallinnoidaan Googlen kauppiaskeskuksen kautta (Google Merchant Center). Kauppiaskeskukseen yhdistetään nettikauppasi feedi, josta Google saa ajantasaista tietoa tuotteistasi ja niiden saatavuudesta. Google päättää itse minkä hakujen yhteydessä tuotteitasi näytetään. On siis tärkeää, että tuotteesi on nimetty oikein verkkokauppa-alustallasi ja tuotekuvaus kertoo kaiken oleellisen tuotteesta. Myös hyviin kuviin kannattaa panostaa.


Shopping-kampanjan edut: Kiinnostuneet asiakkaat näkevät helposti tuotteesi ja voivat heti ostaa sen nettisivuiltasi. 

Shopping-kampanjan kompastuskivet: Tuotemainoksia klikkaillaan usein paljon, katsotaan yksi tuote ja siirrytään takaisin Googlen hakuun katsomaan seuraavaa. Kilpailijoista erottuminen muuten kuin hinnalla on vaikeaa. 

YouTube-mainonta

YouTube-kampanjaan käytetään videomainosta, joka näkyy muun YouTube-videosisällön yhteydessä tai sen vieressä. Google tarjoaa mainosvideon näyttämiseen useampia vaihtoehtoja. Valittavana on:

  • Ohitettavat videomainokset (5 sekunnin jälkeen)
  • Ei-ohitettavat videomainokset
  • Puskurimainokset (max. 6 sekuntia, katsotaan loppuun asti)
  • Peittokuvamainokset (Näytetään videon alemman 20 %:n päällä)


Mainonnan voi kohdentaa aiheen tai avainsanojen perusteella tai tietyn tyyppiselle yleisösegmentille. 

YouTube-kampanjan edut: Erittäin edullista verrattuna vaikka televisiomainontaan. Lisäksi mainonnan voi kohdentaa erittäin tarkasti. Yhä useammalla on olohuoneessa älytelevisio, josta katsotaan mm. YouTubea. 

YouTube-kampanjan kompastuskivet: YouTube on edelleen erityisesti nuorten kanava. Vanhemman yleisön tavoittaminen YouTubesta ei ole yhtä helppoa.


Performance Max

One campaign to rule them all. Performance Max yhdistää kaikki Googlen mainosmuodot yhden kampanjan alle. Näin saat helposti maksimaalisen näkyvyyden kaikissa Googlen eri kanavissa ja mainosmuodoissa. Google pyrkii saamaan sinulle mahdollisimman paljon konversioita antamallasi budjetilla. Tämä kampanjatyyppi toimii sitä paremmin, mitä enemmän dataa pystyt antamaan Googlelle. Kannattaa esimerkiksi määrittää konversio, joka voi toteutua useita kertoja viikossa tai päivässä.  

Performance Max -kampanjan edut: Helppohoitoinen ja tekoälyyn vahvasti nojautuva. Parhaimmillaan toimii oikein hyvin, ja säästää aikaa. 

Kompastuskivet: Kampanjan optimointimahdollisuudet ovat minimaaliset. Tällä hetkellä jopa negatiiviset hakusanat pitää lisätä Googlen asiakaspalvelun kautta. Googlen tekoäly ei ole täydellinen, vaan mainonta voi näkyä myös vähemmän relevanteissa paikoissa tai vähemmän relevanteilla hauilla. 

Laskeutumissivu – mitä tapahtuu mainoksen klikkauksen jälkeen? 

Nyt kun tiedät Googlen mahdollisuudet, on hyvä hetki kääntää katse yrityksesi nettisivuihin. Paraskaan kampanja ei toimi, mikäli nettisivusi ovat retuperällä. Laskeutumissivusi tulee vastata asiakkaan ongelmaan ja tarjota siihen helposti ratkaisua. Vääränlainen sivu ärsyttää ja saa asiakkaan juoksemaan nopeasti muualle, mikä taas kertoo Googlelle sivustosi huonosta laadusta. 

Mainonta toimii aina parhaiten, kun kanava ja kampanjatyyppi on oikein valittu, mainosmateriaalit ja viestit ovat timanttisia sekä laskeutumissivu ylittää lukijan odotukset. 

Mikäli kaipaat apua Google-markkinoinnissa, viestinnässä tai laskeutumissivujen tekemisessä, meiltä onnistuu tottakai kaikki. Ja myös järkevään hintaan. 

Ota yhteyttä ja aloitetaan yhteistyö vaikka heti!

Kerro meille missä me voidaan auttaa tai kartoitetaan tarve yhdessä – ilman sitoumuksia.

Tarvetta heti #SuperAssarille?

Jätä yhteydenottopyyntö. Yhteistyö voidaan aloittaa vaikka saman tien!