Markkinoinnin ulkoistaminen oikeassa vaiheessa siivitti People Cloudin kasvuun
ASIAKAS
MITÄ TEIMME
- Brändi-ilme ja visuaalinen ohjeistus
- Verkkosivut alusta loppuun (UI/UX-suunnittelu, visuaalit, sisällöt, rakennus)
- Käännökset FI-EN-FI
- Somemarkkinointi
- Säännölliset strategiset pohdinnat
Keväällä 2020 People Cloudin tiimissä haluttiin kohentaa somepresenssiä ja mietittiin muutenkin markkinoinnin toteutusta. Yrityksessä haluttiin keskittyä täysillä myyntiin ja oman palvelun kehittämiseen, mutta jonkun pitäisi silti hoitaa markkinointiakin. Siitä ei kuitenkaan riittänyt tarpeeksi töitä oman työntekijän palkkaamiseen. Oikeastaan oli vähän epäselvää paljonko työtä oli tarjolla ja mihin markkinoinnissa kannattaisi satsata.
“Kuulin Wannadosta ensimmäisen kerran jo 10 vuotta sitten, ja vuosien aikana verkostossani moni kehui palvelua. Wannadon oma some vakuutti ja päätin ottaa yhteyttä,” kertoo yrittäjä Susanna Rossi.
Yhteistyö aloitettiin somepostauksilla, mutta se laajeni nopeasti muihinkin markkinoinnin tehtäviin. Syksyn aikana Wannado toteutti People Cloudille brändiuudistuksen, LinkedIn-koulutuksen, verkkosivut ja asiakaskyselyn. Samalla syntyi erilaisia sisältöjä somemainontaan ja uutiskirjeeseen. Yhteisissä palavereissa pohdittiin markkinoinnin kokonaisuutta ja strategista suuntaa, jonka myötä myös ne tärkeimmät toimenpiteet kirkastuivat.
Tehokkuus paranee, kun jokainen keskittyy siihen minkä osaa parhaiten
Ulkoistamisen ammattilaisena Rossi tietää, ettei kaikkea yksinkertaisesti kannata tehdä itse. Kasvuyrityksen täytyy pystyä keskittymään olennaiseen, ja oikeiden asioiden ulkoistaminen näkyy myös tuloksessa. Se keventää omien tekijöiden taakkaa ja poistaa stressiä. Oikean kumppanin löytyessä ulkoistaminen on kaikille win-win-tilanne.
“Halusimme markkinointiin ammattimaisen tekijän, jolla on kokemusta ja näkemystä. Myös ketteryys oli tärkeää: meidän pitää pystyä heittämään kumppanille myös ad hoc -juttuja. Wannadon tekijöiden kanssa olemme samalla aaltopituudella, ja he ymmärtävät mitä haluamme. Kokonaispaketti, ammattitaito, hinta ja laatu kohtaa,” kertoo Rossi.
Ulkoistaminen ei ole vain vakiintuneiden suurten yritysten toimintatapa, vaan myös start-up-vaiheessa kannattaa miettiä mikä toiminnan osa-alue jää itsellä vähälle huomiolle joko osaamisen tai ajan puutteen vuoksi. Työn kustannus säilyy järkevänä, kun voi käyttää ulkoista tekijää sen verran kuin tarvitsee ja maksaa vain tarpeeseen tehdystä työstä.
Ulkoinen kumppani on jouheva osa omaa tiimiä
Rossilla on yli 30 vuoden kokemus myyntityöstä ja erilaisten tiimien ja start-uppien johtamisesta. Hän tuntee start-up-vaiheen yritysten operaatiot, tarpeet ja todellisuuden. Tilanteet voivat muuttua nopeastikin, jolloin kumppanin täytyy olla mukautuvainen ja toisaalta myös hyvin sisällä tiimissä. Se vaatii luottoa siihen, että kumppani on sitoutunut tiimin tavoitteisiin ja asioiden jakaminen on oikeasti kannattavaa. Parhaat tulokset saadaan kun organisaatiokulttuuri ja toimintatavat osuvat yksiin.
“Kuten Wannado, mekin ollaan alusta asti oltu etätyöfirma. Toimintatavat ovat siis valmiiksi hyvin samanlaiset. Hyödynnämme kaikkia moderneja työkaluja tiimin yhteydenpidossa ja johtamisessa. Wannado on jouheva osa meidän tiimiä, ei pelkkä ulkopuolinen tekijä,” kertoo Rossi.
Superassarit on myös asiantuntijapalvelua ja strategista neuvontaa
Assistenttipalvelulla ei ole aina niin positiivinen kaiku. Monesti ajatellaan, että se oikea asiantuntijuus löytyy isoista strategisista konsulttitoimistoista. Yrityksen elinkaaren eri vaiheissa tarvitaan kuitenkin erilaisia kumppaneita, eikä isojen bränditoimistojen käyttö ole kasvuyrityksen alkutaipaleella välttämättä paras vaihtoehto. Wannadon vahvuus on ehdottomasti se, että palvelun laajaan asiakaskuntaan kuuluu kaiken kokoisia yrityksiä kaikilta eri aloilta. Se tuo myös syvää asiantuntijuutta liiketoimintakehityksestä.
Rossi onkin huomannut, että useinkaan ei kannata lähteä merta edemmäs kalaan: “Aina jos tulee avuntarpeita, niin kysymme Wannadolta ensin. Olemme saaneet hyvää sparria ja tukea myös rahoituksen ja kansainvälistymisen suhteen. Meille Wannado on asiantuntijayhteistyö, eikä vain assistenttipalvelua.”
People Cloud Oy on IT-alalla toimiva yritys, joka tarjoaa alustan ulkoistettujen ICT-resurssien hankintaan. Kyseessä ei ole työnhakuportaali tai rekrytointifirma, vaan People Cloud toimii välittäjänä työn tilaajan ja palveluntuottajan välillä. Palvelun kautta tilaajayritykset saavat nopeasti ja helposti puuttuvan ICT-osaajan tai kokonaisen tiimin avaimet käteen -palveluna. Alihankkijoille ja freelancereille People Cloud tarjoaa kätevän tavan päästä mukaan parhaiden keikkojen kilpailutuksiin.
Kerro mihin tarvitset apua! Kartoitetaan mahdollisuudet yhdessä, ilman sitoumuksia.