Mes­sut ja ta­pah­tu­mat ul­ko­mail­la: ver­kos­to­ja ja uusia kas­sa­vir­to­ja

Messuosallistuminen on yksi helpoimpia tapoja kansainvälistymiseen.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Messuille voi osallistua toimimatta ko. maassa ollenkaan ja käyttää niitä siten yksinkertaiseen kokemusten kartoittamiseen. Se on yksi helpoimpia ensiaskeleita, joilla viet yritystoimintasi ulkomaille. Edullista se ei silti ole, joten on tärkeää valmistautua hyvin. Lue tästä perusasiat siitä, miten osallistut ulkomaisille messuille tai järjestät oman tapahtuman ulkomailla.

Miksi mes­suil­le men­nään ja mitä se vaa­tii

Messujen kustannukset ovat huomattavat kaikkine kuluineen. Messuille osallistumisten tulisikin olla priorisoituja, käytännön toimiltaan hyvin suunniteltuja ja tavoitteiltaan selkeitä. Tavoitteita voi olla useampiakin: yleistavoitteet, mitattavat ja laadulliset tavoitteet. Niiden tulisi myös tukea kansainvälisen toiminnan kokonaistavoitteita.

Messuille osallistumisen syitä:

  • uusiin markkinoihin tutustuminen
  • paikallisen kilpailutilanteen arviointi
  • tiedon hakeminen alan kehityksestä ja trendeistä
  • kokemusten vaihto
  • henkilökohtaisten kontaktien luominen
  • asiakaspalautteen saaminen
  • yrityksen tunnettuuden ja imagon parantaminen

Osallistumisen keskeisiä kriteereitä:

  • tavoitteenmukaisuus (tapahtuma on linjassa strategian kanssa)
  • kohderyhmän saavutettavuus
  • messuosallistumisen kustannukset

Messujen tarkoitus on oltava selkeä ja tavoitteen kirkkaana mielessä, jotta panostus tuottaa parhaan mahdollisen tuloksen. Hötkyilyllä menetetään suuria summia. Sinun täytyy olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta tavoitat oikean kohderyhmän.

Oma ti­lai­suus koh­de­maas­sa – edul­li­nen vaih­toeh­to

Muita myynninedistämiseen liittyviä tapahtumia voivat olla kutsuvierastilaisuudet, yrityksen omat näyttelyhuoneistot eri tapahtumien yhteydessä, uusien tuotteiden ensiesittelyt ja asiakasillat. Näiden kustannukset voivat olla huomattavasti huokeammat, kun ei tarvitse maksaa messuosastoa ja messujen osallistumismaksua. Kutsuvierastilaisuuden etu on eksklusiivisuus: ketäpä henkilökohtainen kutsu ei imartelisi.

Yrityksen järjestämät omat tilaisuudet voivat olla kustannustehokas tapa päästä kontaktiin ostajien ja päättäjien kanssa, mutta silloinkin täytyy huolehtia edustavuudesta. Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran! Kaikki lähtee hyvästä tapahtumasuunnittelusta, kutsuvieraslistasta, asiakastuntemuksesta – eli toisin sanoen markkinatutkimuksesta. Tehdään oikeita asioita, oikeassa paikassa ja oikeiden kumppanien kanssa.

On­nis­tu ul­ko­mail­la Wannadon kans­sa

Tuntuuko, että olisi hyvä olla joku kokeneempi mukana sparraamassa kansainvälistymisprojektissasi? Me Wannadolla haluamme auttaa sinua viemään yrityksesi maailmalle. Teemme markkinatutkimuksen kohdemaassa ja samalla tarjoamme erittäin laajan ja tukevan verkoston erilaisten satunnaisten tai jatkuvienkin haasteiden voittamiseksi. Asiantuntijoillamme on kymmenien vuosien kokemus yritysstrategian ja rahoituksen suunnittelusta ja läpiviennistä. Teemme monikielisesti natiivipuhujien kanssa suoraa myyntityötä ja markkinointia, joten voit olla varma, että emme kompastu kielimuureihin tai kulttuurieroihin. Tarjoamme myös henkilöstöpalveluita, tapahtumasuunnittelua ja kaikkea muuta mitä eteenpäin pääseminen vieraassa maassa voikaan vaatia.

Kerro meil­le missä me voi­daan aut­taa tai kar­toi­te­taan tarve yh­des­sä – ilman si­tou­muk­sia.