Tekoäly on saanut aikaan paljon keskustelua ja jotkut ovat jopa huolissaan omasta työpaikastaan: voiko automatisaatioon perustuva ratkaisu viedä sisällöntuottajan duunit? Me Wannadolla uskallamme väittää, että ei voi. Ihmisen luovuutta ja kädenjälkeä on vaikea korvata, jos tavoitteena on saada persoonallista, aitoa ja erottuvaa sisältöä.
On kuitenkin totta, että tekoäly tulee varmasti muuttamaan yhä enemmän tapaamme työskennellä sisältöjen parissa. Kyseessä on ehdottomasti mahdollisuus, ei uhka. Tässä kirjoituksessa käymme läpi mihin kaikkeen sisältöjen automatisointia voi hyödyntää ja mitkä hommat kannattaa jatkossakin tehdä itse.
Automatisoinnin hyödyt sisällöntuotannossa
Tekoäly nopeuttaa sisältömarkkinointia
Erilaiset tekoälyratkaisut, kuten esimerkiksi chatbotit, tarjoavat valmiita sisältöjä blogikirjoituksista tuotekuvauksiin, asiateksteihin ja somepostauksiin. Käytännössä homma toimii siten, että pyydät chatbottia kirjoittamaan haluamastasi aiheesta tekstin ja kas noin, sisältö on valmis. Jutun juoni piilee siinä, että tekoäly hakee automaattisesti haluamasi tiedon eri lähteistä ja koostaa niistä yhtenäisen tekstin. Toisin sanoen tekoäly suorittaa puolestasi hakukoneiden kanssa tehtävän työvaiheen ja hoitaa myös itse kirjoittamiseen käytettävän ajan.
Inspiraatiota ja ideoita vieraisiin aiheisiin
Toisinaan kokeneellekin kirjoittajalle voi tulla eteen tilanne, jossa aihe ei tuota minkäänlaista sykkimistä runosuoneen ja ruudulla lepäävä dokumenttipohja täyttyy pelkällä tyhjyydellä. Tällöin tekoäly toimii loistavana inspiraation lähteenä ja luovuuden laukaisijana. Pyytämällä chatbottia kertomaan jotain sinulle vieraasta tai ei niin mielekkäästä aiheesta voit saada hyvän startin kohderyhmää kiinnostavalle sisällölle.
Mahdollisuus tuottaa sisältöä iso määrä etukäteen
Ennakointi on aktiivisen sisällöntuotannon kulmakivi. Aina resurssit eivät kuitenkaan riitä siihen, että luonnoksia tulisi tehtyä useammaksi viikoksi etukäteen, kuukausista puhumattakaan. Ideointi vie oman aikansa kuten myös tekstin tuottaminen. Chatbot tarjoaa tähän helpotusta ja voi alasta sekä markkinointikanavista riippuen tarjota oikotien onneen tai ainakin tehostaa työskentelytapoja.
Sisältömarkkinointi vaatii edelleen ihmisen kädenjälkeä
Tekoälyn tuottama sisältö täytyy joka tapauksessa tarkistaa ja hioa
Jos joku asia kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, sitä se usein myös on. Vaikka chatbot kirjoittaakin varsin näppärästi aiheesta kuin aiheesta jopa oppaaksi kelpaavan sisällön, ei tekstiä kannata sellaisenaan vielä tuutata ihmisten ilmoille. Sisältö on hyvä viimeistellä ainakin seuraavasti:
- Tarkista faktat. Tekoäly hakee tiedon eri hakukoneiden tarjoamista tuloksista, mutta lähdekriittisyys on varsin vaillinainen. Jos et hio tekstiä mitenkään muuten, niin toteuta edes tiedon oikeaksi tarkistaminen.
- Persoonaa peliin. Tekoäly on tekoäly ja se kannattaa pitää mielessä. Se ei tiedä yrityksesi tone of voicea eikä ymmärrä käyttää haluamiasi termejä, fraaseja tai vaikkapa murretta. Chatbotin sisältöä kannattaa hyödyntää ennemmin runkona, jonka päälle rakennat oman näköisesi tekstin.
- Varo kuvapankki-ilmiötä. Olet varmasti törmännyt kuvapankkikuviin: sen saman tietokoneen, kauniisti aseteltujen muistiinpanovälineiden ja kahvikupin kuva tulee vastaan useamman eri yrityksen somekanavissa ja nettisivuilla. Mitä suositummaksi tekoäly nousee sisällöntuottajien keskuudessa, sitä enemmän myös teksteistä löytyy “massatuotantoa”, joka ei sellaisenaan erotu joukosta. Chatbotin tuottama teksti kannattaa siis tarkistaa jo ihan siitä syystä, ettei samoilla lauseilla varustettua sisältöä löydy kilpailijan sivustolta.
Luovuus syntyy ihmisen mielessä, ei datan pohjalta
Yllä esitettyjen pointtien perusteella voidaan varmasti jo pikku hiljaa todeta, että tekoäly toimii sisältömarkkinoinnissa loistavana renkenä, mutta isännäksi siitä ei ole. Chatbot ja muut automatisoinnin ratkaisut tekevät työstämme kustannustehokkaampaa ja nopeuttavat etenkin manuaalisia työvaiheita, mutta yhtä asiaa tekoäly ei voi korvata: ihmisen mieltä. Ne hauskimmat, hulluimmat, nerokkaimmat ja persoonallisimmat ideat syntyvät loppujen lopuksi ihmisen luovuuden kautta, joten huoli pois – tekoäly ei korvaa ihmistä sisällöntuotannossa vielä pitkään aikaan, jos silloinkaan.
Wannadolta saat sisältömarkkinointiin apua juuri sen verran kuin tarvitset. Delegoi hommia vartiksi, viikoksi, vuodeksi, miten vaan! Ota yhteyttä ja ryhdytään hommiin vaikka saman tien.