Oman näköinen elämä ja työ – Noora Blomqvistin tarina

Markkinoinnin asiantuntija Noora Blomqvist tietää miten Google kesytetään
Facebook
Twitter
LinkedIn

Millaista on asua Milanossa ja työskennellä 100% etänä suomalaiselle työnantajalle? Tällä kertaa tutustumme Wannadon markkinoinnin asiantuntijan Noora Blomqvistin tarinaan. Miten hän päätyi Wannadolle ja mitä hänen päivänsä oikein pitävät sisällään?

Noora aloitti Wannadolla osa-aikaisena syksyllä 2021. Tätä ennen Noora työskenteli pitkään inhouse-markkinoinnin parissa, mutta kaipasi kovasti uusia tuulia ja haasteita työhönsä. Toiveissa olivat vaihtuvat projektit erilaisten asiakkaiden kanssa. Työnkuva Wannadon asiatuntijana tarjosi juuri sitä, eikä haitannut lainkaan että töitä sai tehdä mistä vain. Noora asuu perheineen Milanossa ja muutto Suomeen ei kiinnostanut.  

Nopeasti osa-aikatyö kokopäiväistyi, ja sittemmin Noora onkin päässyt tekemään monipuolisesti B2C- ja B2B-markkinointia erilaisille yrityksille. Wannadolla Nooraa viehätti heti alusta saakka työn joustavuus sekä paikkariippumattomuus. Työnteko on helppo sovittaa yhteen kaiken muun elämän kanssa.

Ennen vakituisen työsuhteen solmimista Noora vakuutti wannadolaiset vetämällään Google Ads -koulutuksella. Nooralla on vankka kokemus digitaalisten alustojen mainonnasta ja analytiikan työkaluista, ja nimenomaan SEO/SEM-työ on hänen syväosaamistaan.

Filosofian maisterin tutkinnon päälle rakentui työelämässä teknologiaosaamista

Koulutukseltaan Noora on filosofian maisteri, pääaineenaan viestintä ja sivuaineenaan markkinointi. Käytännön opit alkoivat kertyä jo opiskeluaikoina eri harjoitteluissa muun muassa viestintätoimistossa ja kansainvälisen tietoliikennealan yhtiön sisäisessä viestinnässä. Ennen Wannadon tiimiin astumista Noora ehti työskennellä hyvän tovin kiinteistöyrityksessä, jossa hän eteni markkinointikoordinaattorista markkinointipäälliköksi. 

Nykyisessä tehtävässään markkinoinnin asiantuntijana Noora keskittyy vahvasti mainoskampanjoihin Googlen ja sosiaalisen median puolella. Maksettu mainonta on asiakasyrityksille tärkeää ja siihen laitettu panos halutaan saada myös tuottamaan tulosta. Tästä syystä Noora on halunnut perehtyä kattavasti mainonnan seurantaan ja analytiikkaan. Noora on päässyt lukuisten Google Ads -kampanjoiden myötä tutustumaan mainonnan maailmaan vahvalla otteella. Kokemus on tuonut paljon oppia siitä, mikä toimii ja mikä ei, sekä millaisia realistisia tuloksia mistäkin kampanjasta voidaan odottaa.

Kokonaisuus ratkaisee: tarina on yhtä tärkeä kuin tekninen toteutus

Noora nauttii erityisesti niistä tilanteista, kun hän pääsee oikein kunnolla perehtymään yhteen projektiin ja kun tehtävänä on kaivaa juuri kyseiselle asiakkaalle tärkeiden asioiden tunnistaminen ja esiin nostaminen. Ulkopuolisena asiantuntijana on helpompi huomata niitä seikkoja, joita talon sisäinen tekijä ei välttämättä huomaisi – näin saadaan tuoretta ja uutta näkökulmaa markkinointiin.

Mainonnan lisäksi Noora on päässyt tekemään muitakin markkinoinnin tehtäviä laidasta laitaan. Mukaan on mahtunut monipuolista sisältömarkkinointia, yrittäjien sparrausta ja ideointia.

Tulevaisuudelta Noora toivoo lisää mielenkiintoisia projekteja, joissa pääsee tekemään isosti ja rohkeasti kokonaisvaltaista markkinointia. Mainoskampanjoiden lisäksi Noora haluaa kehittyä kirjoittajana ja tarinankertojana – onhan yrityksen markkinointi pitkälti tarinan välittämistä ja sitä kautta luottamuksen vahvistamista. 

Organisointia, käytännön tekemistä ja luovuutta sopivassa suhteessa

Asiakastyö on Nooran päivien keskiössä. Mainoskampanjoiden suunnitteluun kuuluu kollegoiden ja asiakkaiden kanssa sparrailua ja brainstormaamista. Palavereita siis riittää, mutta myös käytännön työtä, kuten kampanjoiden optimointia, raportointia sekä kirjoittamista. Noora nauttii sekä työn luovasta että analyyttisestä luonteesta, jotka kummatkin ovat isossa osassa markkinoinnin asiantuntijan työtä.

Lisäksi Noora painottaa, että tässä työssä täytyy olla hyvä organisoija, jotta eri asiakkuudet ja tehtävät pysyvät kasassa. Itsenäisessä asiantuntijatyössä korostuu itsensäjohtamisen tärkeys. Työ tehdään usein osana tiimiä, mutta päivittäinen työskentely on melko itsenäistä. Siinä yhdistyvät yrittäjyyden hyvät puolet, mutta samalla työntekijä saa normaalin palkkatyöläisen turvan.

“Isoin ero aikaisempiin työpaikkoihini on se, että työnteon tapa on erittäin itsenäinen. Myös aika- ja paikkariippumattomuus ovat vahva ja positiivinen erottava tekijä”, kuvailee Noora.

Yhteisöllinen ja aikaansaava tiimi kaiken takana

Työkavereita näkee livenä harvoin, mutta Wannadolla ei kukaan ole yksin. Asiakaspalaverien lisäksi tekijät höpöttelevät tiiviisti ja vapaasti keskenään sisäisissä kanavissa. Mukava työporukka on aivan yhtä tärkeä etätyössä kuin lähityöskentelyssäkin. Hyvät suhteet niin oman organisaation sisällä kuin sidosryhmienkin kanssa ovat merkittävässä roolissa. Wannadolla korostetaan verkosto-osaamista, josta voit lukea lisää tästä artikkelista.

“Työkaverini ovat tosi kivoja ja saan tehdä töitä todella osaavassa porukassa. Jokaisella on omat vahvuutensa ja aina löytyy joku, joka osaa ratkaista eteentulevan ongelman”, kuvailee Noora työyhteisöään.

Wannado on Nooran mukaan dynaaminen ja joustava työpaikka, jossa on hyvä hands-on meininki. Hän kiteyttää: “Wannado on kuin Aira Samulin, värikäs ja energinen oman tiensä kulkija!”

Noora suosittelee Wannadota työpaikaksi sellaiselle henkilölle, joka arvostaa työelämän vapautta, on toimeen tarttuva ja joka tykkää vaihtelevista projekteista sekä asiakkaiden kanssa työskentelystä.

Kerro meille missä me voidaan auttaa tai kartoitetaan tarve yhdessä – ilman sitoumuksia.

Tarvetta heti #SuperAssarille?

Jätä yhteydenottopyyntö. Yhteistyö voidaan aloittaa vaikka saman tien!