Yrittäjä voi aloittaa ihan kynällä ja paperilla. Jossain vaiheessa mukaan tulee ehkä Excel, jossa aletaan pitää jonkinlaista puhelinluetteloa tai asiakasrekisteriä. Toiminnan kasvaessa tulee tarve erilaisille myynnin, asiakashankinnan ja asiakashallinnan ohjelmistoille. Ja ohjelmistoja on muuten paljon! Voi olla kohtuullisen aikaa vievää saada käsitys erilaisten ohjelmistojen ominaisuuksista ja siitä, milloin mikäkin investointi on järkevää. Päätimme käydä läpi Wannadon tarpeet ja arvioida tilanteemme huolella. Kikotinperttimme jakaa nyt tämän projektin hedelmiä.
Työkaluselvityksen lähtötiedot ja reunaehdot
Mikä tahansa ohjelmisto on kallis, jos se ei vastaa tarpeeseen tai sitä ei käytetä. Wannadon tapauksessa myyntiä tehdään periaatteella “kaikki myy”, eli varsinaista myyntitiimiä ei ole, vaan kaikki tekevät myös asiakastyötä. Tämä tarkoittaa, että asiakashallinnan ja myynnin työkalujen täytyy olla erittäin helppokäyttöisiä. Ne eivät saa olla aikasyöppöjä, vaan niiden ylläpidon tulee olla kustannustehokasta. Me haluamme ensisijaisesti keskittyä asiakastöihin. Toinen tärkeä kriteeri hankinnoille on kuukausilaskutus. Haluamme säilyttää mahdollisuuden luopua jostain ohjelmistosta, jos se ei meitä palvelekaan tai jos löydämme paremman ratkaisun. Kolmantena tulee integraatiot ja automaatiot – kaiken pitää jutella sujuvasti keskenään, jotta tieto kulkee eikä sitä tarvitse etsiä useista paikoista.
Myyntiprosessi asiakkaan näkökulmasta: mahdollisimman helppoa ostamista
Yrityksen pitää olla helposti löydettävissä ja yhteydenoton pitää olla yksinkertaista. Kun yhteydenotto tulee, sen pitää ohjautua oikeissa kanavissa oikeille ihmisille. Mielellään vielä niin, että yhteydenotot ovat oikeasti laadukkaita, kiinnostuneita prospekteja. Meillä on käytössä Vainu prospektointiin. Vainulla karsimme yritysrekisteristä meidän ihanneasiakkaan profiililla oikean kohderyhmän, ja tätä listaa hyödynnämme digimarkkinoinnissa. Näin saamme näkyvyyttä oikeassa kohderyhmässä ja kiinnostunutta liikennettä nettisivuille. Nettisivuilla asiakas ottaa yhteyttä puhelimitse tai sähköpostilla, tai sitten hän jättää yhteystietonsa lomakkeeseen tai bottiin. Konversio!
Kaikki yhteydenotot tietoturvallisesti samaan asiakkuudenhallintajärjestelmään
Lomakkeet ja botit tarjoavat loistavan tilaisuuden kvalifioida liidejä eli seuloa edelleen yhteydenotoista ne laadukkaimmat prospektit. Oikein rakennettu lomake tai botti kysyy myyjälle tärkeitä asioita, joihin asiakkaan on helppo ja nopea vastata. Edelleen, tietojen jättäminen ja yhteydenotto pitää olla kuitenkin nopeaa ja helppoa – ei kysellä kuin ne tärkeimmät asiat. Lisäksi täytyy huomioida GDPR ja tietosuoja. Tietojenkeruun pitää olla perusteltua ja säilytykselle pitää olla turvallinen järjestelmä. Tässä kohtaa kaikenlaiset manuaaliset taulukot ja listat tippuvat pelistä pois. Oikea CRM imuroi kontaktit suoraan boteista ja lomakkeista ja säilyttää ne automaattisesti asetusten mukaisesti. Jos asiakas pyytää tietojensa poistoa, sinun on helppo poistaa ne yhdestä paikasta ja olla varma, että tietoja ei ole enää missään muualla.
Wannadon valinnat digitaaliseen myyntiin
Noin 14 demon, 250 sähköpostin ja 30 työtunnin jälkeen meillä oli lista voittajista: Vainu, Pipedrive Advanced, Pipedrive Campaigns, Pipedrive LeadBooster ja Click2Contract. Vainua lukuunottamatta saimme nämä kaikki työkalut kuukausilaskutuksella ja sopivalla, käyttäjämäärään perustuvalla hinnoittelumallilla.
Tuomme liidien tiedot Vainusta CRM:ään ilman manuaalista naputtelua. Pipedriven automaatio lähettää Slackiin viestin: uusi keissi lisätty myyntiputkeen! Hurraa. Täysin sähköinen tarjous- ja sopimusprosessi hoituu Click2Contractilla, joka integroituu saumattomasti Pipedriven myyntiputken kanssa. Kukaan ei skannaile tai kirjoittele mitään papereita. Asiakas klikkaa mailissa tarjouksen hyväksytyksi, jolloin Slackiin pamahtaa tieto voitetusta kaupasta ja Asanaan syntyy uuden asiakkuuden perustamiseen liittyviä taskeja. Pipedriven Campaigns -lisäosalla hoituu sähköpostimarkkinointi, ja LeadBooster -lisäosan kautta Pipedriven omat botit ja lomakkeet lähettävät liidien tiedot suoraan CRM:ään.
Panosta käyttöönottoon ja hyödynnä työkalujen ominaisuudet
Kaikki markkinointi ja myynti on siis ihanasti synkassa! Ei enää turhia siiloja ja pullonkauloja, vaan toimiva yhden totuuden lähde kaikille asiakasvastaaville. Tietysti tämäkin setup vaatii perehtymistä ja ajankäyttöä varsinkin käyttöönotossa, mutta kun se tehdään oikein, voivat asiantuntijat jatkossa nauttia kevyemmistä prosesseista ja keskittyä asiakkaisiinsa. Tässäpä vielä kikotinpertin ykkösvinkit työkalujen kytkyihin:
Vainu + Pipedrive integraatio = Liidin tiedot automaattisesti CRM:ään Pipedrive + Slack integraatio = Uudet keissit, voitetut ja hävityt suoraan Slackiin Pipedrive + Asana integraatio = Voitetuista keisseistä taskit ja projektit suoraan Asanaan Gmail + Slack integraatio = Forkkaa maili suoraan Slackiin ja jatka keskustelua siellä Slack + Asana integraatio = Muunna Slack-viesti samantien taskiksi
Ohjelmistokumppanina meillä on Ohjelmistoja.fi, johon olemme olleet todella tyytyväisiä. Suosittelemme heitä kaikille, jotka kaipaavat asiantuntevaa tukea ohjelmistojen valintaan ja käyttöön.
Onko sinulla meneillään työkalujen uudelleenarviointi tai kaipaatko apua niiden käyttöön? Käytämme ja käyttöönotamme jatkuvasti erilaisia ohjelmistoja niin asiakastöissä kuin omissa projekteissa. Älä turhaan tuskaile, katsotaan yhdessä!