Sosiaalinen media vuonna 2023: 10 vinkkiä yrittäjälle

Facebook
Twitter
LinkedIn

Uusi vuosi, uusi markkinointisuunnitelma, uusi budjetti, uusi palaveriputki… Taas on se hetki, jolloin yrittäjän on rakennettava koko maailma uusiksi ja mielellään heti. Vai onko sittenkään? 

On totta, että vuoden vaihtuessa ja arjen koittaessa kiirettä pitää yhdellä jos toisellakin yrityksellä ja kaiken keskellä pitäisi vielä omaksua eri markkinointikanavissa tapahtuvat jatkuvat muutokset. Jos yrityksellä on parhaimmassa (tai pahimmassa) tapauksessa lähes kymmenkunta sosiaalisen median kanavaa käytössä, voi muutoksissa mukana pysyminen tuntua toivottomalta.

Vaikka somessa uudistuksia tapahtuu jatkuvasti, toimivat tietyt samat vinkit tehokkaina apuvälineinä kohti onnistunutta somemarkkinointia riippumatta siitä missä kanavissa yrityksesi on. Tässä kirjoituksessa jaamme yksinkertaisia kikka kolmosia, joiden avulla suunnittelet ja toteutat yrityksesi sosiaalista mediaa mahdollisimman tehokkaasti laatua unohtamatta – olipa kyseessä sitten Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, TikTok, kaikki edellä mainitut tai jokin muu kanava.

1. Suunnittele aiheet etukäteen

Ensimmäinen ja melkeinpä tärkein vinkki on somekalenterin tekeminen. Voit luoda tarpeisiisi sopivimman version esimerkiksi Google Sheetin avulla tai voit hyödyntää Wannadon valmista kalenteripohjaa. Ota yhteyttä jos olet somekalenteria tai sisältösuunnitelmaa vailla!  

Listaa kalenteriin jo tiedossa olevat tärkeimmät aiheet kuten tuotelanseeraukset, sesonkiajat ja tarvittaessa juhlapyhät. Kun aiheet ovat kalenterissa valmiina, syntyy itse sisältö julkaisuihin huomattavasti sujuvammin. Samalla pysyt kartalla kokonaiskuvasta ja näet helposti mistä aiheista postauksia on tulossa, milloin ja mihin kanaviin.

2. Ennakoi kuvien ja videoiden kanssa

Jos somejulkaisujen ja mainosten kuvituksia ryhtyy miettimään vasta siinä kohtaa, kun julkaisu täytyisi jakaa, kuluu somen tekemiseen jälleen ylimääräistä aikaa eikä jäniksen selässä asioiden hoitaminen lähtökohtaisesti ole kovin mieluisaa. Jotta vältyt kuvien ja videoiden aiheuttamalta stressiltä, kannattaa merkitä kalenteriin muutama kuvauspäivä ja hoitaa koko potti kerralla kotiin. Kun kuvat ja videot on otettu etukäteen ja somekalenterin ansiosta myös sisältö odottaa valmiina, helpottuu yrityksen sosiaalisen median ylläpito huomattavasti. Toki näiden etukäteen suunniteltujen julkaisujen ohella voi ja kannattaakin julkaista ajankohtaisia ja hetkessä syntyviä ideoita. Spontaanit ideat voi jakaa matalalla kynnyksellä esimerkiksi stoorien puolella. 

Halutessasi voit hyödyntää netistä ladattavia valmiita kuvia, mutta näissä kannattaa huomioida se, että kuka tahansa muu voi käyttää samoja otoksia. Jos haluat persoonaa peliin, kannattaa ehdottomasti suosia omia kuvia. Ihmisten kuvat herättävät kiinnostusta ja tekevät yrityksestä helpommin lähestyttävän, joten anna liiketoiminnalle kasvot pelkkien kahvikuppien ja toimistotilojen sijaan. Näin yritys jää myös paremmin potentiaalisten asiakkaiden mieleen. Aitous somessa menee myös vuonna 2023 kiiltokuvien edelle!

3. Ajasta vaikka koko kuukauden julkaisut kerralla

Nyt on sisältö ja kuvat valmiina. No entäs se itse julkaisuun käytettävä aika? Jos yritys jakaa julkaisuja useamman kerran viikossa moneen eri kanavaan, vie sosiaalisen median hoitaminen taas monta tuntia pois muusta ajasta. Onneksi julkaisujen etukäteen ajastaminen löytyy jo suurimmasta osasta sosiaalisen median sovelluksista.

Instagram ja Facebook ovat helposti hallinnoitavissa Meta Business Suiten avulla. Siellä voit ajastaa julkaisut etukäteen esimerkiksi viikko tai kuukausi kerrallaan. Myös TikTok ja LinkedIn tarjoavat mahdollisuuden ajastukselle suoraan sovelluksessa, mutta kyseinen päivitys ilmestyy käyttäjille vaiheittain. Tämä tarkoittaa sitä, että ajastaminen ei välttämättä vielä näy omassa profiilissasi (muistathan päivittää sovelluksen varmuuden vuoksi). 

Jos kuitenkin kaipaat yhtä alustaa, jolla saat mahdollisimman moneen eri kanavaan ajastettua julkaisuja, löytyy tähänkin useampi vaihtoehto. Kyseistä palvelua tarjoavia ohjelmistoja ovat esimerkiksi Later, Hubspot ja Hootsuite.

4. Tee kuvien muokkauksesta mahdollisimman tehokasta

Jos haluat käyttää kuvissasi tiettyä sävymaailmaa, kannattaa hyödyntää kuvanmuokkausohjelmien preset-toimintoa. Voit tallentaa valitsemasi kuvan säädöt ja hyödyntää samoja asetuksia kaikissa kuvissa. Näin sinun ei tarvitse muokata jokaisen kuvan valotusta ja värejä erikseen. Kyseinen toiminto onnistuu esimerkiksi Adobe Lightroom -sovelluksella.

Kuvat kannattaa myös pitää järjestyksessä ja jakaa ne kansioihin kuukausien, sosiaalisen median kanavien tai esimerkiksi tapahtumien mukaan. Voi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta uskallamme väittää, että monella Google Drive (tai muu tiedostojen hallintaan käytetty ratkaisu) on yksi sekava viidakko, jossa navigoiminen vie aikaa ja hermoja. Kun kuvat ja videot ovat järjestyksessä, säästät jälleen sitä kaikkein arvokkainta eli aikaa.

5. Ota ilo irti helpoista graafisen suunnittelun työkaluista

Mikään sovellus ei korvaa ammattitaitoisen graafikon kädenjälkeä, mutta pieniä yksinkertaisia kuvituksia voit toteuttaa helposti ja nopeasti esimerkiksi Canva-sovelluksella. Voit luoda, kopioida ja tallentaa erilaisia elementtejä sekä lisätä yrityksesi brändin mukaiset värit, fontit ja logot sovellukseen siten, että ne ovat aina valmiina käytettävissäsi. Voit tehdä omia kuvapohjia juuri siinä formaatissa, joka toimii yrityksesi sosiaalisessa mediassa.

Mikä parasta, Canva on täysin maksuton sovellus. Jos kuitenkin kaipaat mahdollisimman monipuolisesti eri vaihtoehtoja, saa reilun kympin kuukausittaisella sijoituksella käyttöönsä Canva Pro -jäsenyyden.

6. Älä ole joka paikassa

Tekstin alussa mainitsimme, kuinka yrityksellä voi olla käytössä kymmenkunta sosiaalisen median kanavaa. On toki hienoa, jos aika ja resurssit riittävät joka ikisen somekanavan laadukkaaseen ylläpitoon. Mikäli tilanne on kuitenkin se (ja usein on), ettei kaikille kanaville löydy kalenterista riittävästi tilaa, on aika kertoa hyvät uutiset: yrityksesi ei tarvitse olla joka paikassa. 

Tärkeintä on, että yrityksesi löytyy sieltä missä kohderyhmäsi viettää eniten aikaansa. Jos unelma-asiakkaasi on esimerkiksi 20-30-vuotias kosmetiikasta ja muodista kiinnostunut henkilö, ei välttämättä Twitteriä tai LinkedIniä tarvitse edes harkita. Vastaavasti jos asiakaskuntasi koostuu vaikkapa ICT-alan asiantuntijoista, voi Instagram ja TikTok olla pelkkää ajan hukkaa. Tai sitten ei, kaikkihan riippuu täysin siitä mitä loppujen lopuksi teet ja tavoittelet somessa. Pointtina ja lohdutuksen sanana on kuitenkin se, ettei paineita tarvitse ottaa jokaisesta olemassa olevasta somekanavasta. 

Mikäli et ole aivan varma missä kanavassa yrityksesi menestyy parhaiten, saat Wannadolta apua sopivimman kanavan valintaan sekä tavoitteiden ja sisältöjen suunnitteluun.

7. Vuorovaikuta suunnitellusti

Sosiaalinen media on nimensä mukaisesti sosiaaliseen kanssakäymiseen tarkoitettu keksintö. Usein etenkin yritysten tileillä somekanavien ylläpito jää ainoastaan julkaisujen tasolle, mutta vuorovaikutus unohdetaan täysin. 

Otetaan esimerkkinä messut, joihin yrityksesi osallistuu. Messukeskus on täynnä satoja muitakin yrittäjiä. Mitä teet? Asetatko yrityksesi ständille kaikki esittelymateriaalit ja odotat, että ihmiset vain tulevat luoksesi? Jätätkö vastaamatta jos joku tervehtii tai kommentoi yrityksesi tarjoamia palveluita kävellessään esittelypisteen ohi? Tuskinpa. Jos kuitenkin sosiaalisessa mediassa jätät viestit ja kommentit huomioimatta, etkä koskaan vastavuoroisesti reagoi muiden jakamiin julkaisuihin, annat helposti yhtä tylyn vaikutelman, kuin mitä messuilla potentiaalisille asiakkaille vastaamatta jättäminen aiheuttaisi. 

Vuorovaikuttamiseen ei tarvitse käyttää tuhottomasti aikaa ja yhtä lailla myös tämän voit suunnitella etukäteen. Varaa esimerkiksi jokaiselle päivälle 10 minuutin hetki, jolloin tarkistat somekanaviin tulleet viestit ja kommentit ja käyt samalla muutamia muiden tilien jakamia julkaisuja läpi. Jos päivittäinen vuorovaikuttaminen ei onnistu, myös vartti viikossa riittää vallan mainiosti – pääasia on, että otat edes pienen hetken vuorovaikuttamista mukaan tekemiseen.

8. Sisältö on kuningas 

Vaikka teknisiä päivityksiä ja uusia ominaisuuksia ilmestyy sosiaalisen median sovelluksiin harva se päivä, on yksi asia, joka ei varmasti tule muuttumaan: sisällön merkitys. Vaikka käyttäisit suosituinta formaattia ja hyödyntäisit kaikkia uusia trendejä hienosäätöjen kera, ei julkaisu tuo yrityksesi kanavalle lisäarvoa, jos sisältö ei kiinnosta haluttua kohderyhmää. Somemarkkinointia kannattaakin tehdä sisältö edellä – suunnittele ensin hyödyllinen ja viihdyttävä sisältö, mieti kaikki muu vasta sitten. 

Kohderyhmäsi arvostaa varmasti enemmän ei niin suositussa formaatissa olevaa aidosti hyödyllistä sisältöä, kuin uusimman trendin mukaista julkaisua, joka ei sisällön puolesta tarjoa heille mitään.

9. Tilaa tieto uudistuksista suoraan sähköpostiisi

Haluatko pysyä eri somekanavien uudistuksissa mukana, mutta et millään ehdi omatoimisesti seuraamaan sovellusten julkaisemia tiedotteita ja blogikirjoituksia? Voit hyödyntää Google Alerts -palvelua, joka lähettää tiedon suoraan sähköpostiisi mikäli valitsemillasi hakusanoilla löytyy uusia tuloksia kuten esimerkiksi blogikirjoitus tai uutinen. 

Tilaamalla Wannadon uutiskirjeen saat myös ajankohtaisia tiedotteita ja vinkkejä niin sosiaaliseen mediaan, yleisesti digimarkkinointiin kuin esimerkiksi yritystoimintaan ja työkulttuuriin liittyen:

10. Ota avuksesi SuperAssari

Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä vinkkinä: yksin ei kannata yrittää tehdä kaikkea. Yllä listatut vinkit auttavat sinua tekemään yrityksen sosiaalista mediaa tehokkaammin, mutta eivät poista sitä faktaa, että somemarkkinointi vaatii joka tapauksessa aikaa. Jos tarvitset auttavaa kättä sisältöjen ideointiin, toteuttamiseen tai vaikka koko sosiaalisen median ylläpitoon, nappaa SuperAssari avuksesi! 

Homma toimii myös toisin päin: jos haluaisit itse keskittyä yrityksesi sosiaaliseen mediaan, mutta jokin muu työ täytyisi siinä tapauksessa nostaa pois harteilta, delegoi se meille. Wannadolta saat assistenttipalvelua asiantuntijatasolla.

Mikäli palveluistamme ei löydy tarpeisiisi sopivaa ratkaisua, ota rohkeasti yhteyttä niin luodaan yhdessä sellainen! 

Kerro meille missä me voidaan auttaa tai kartoitetaan tarve yhdessä – ilman sitoumuksia.

Tarvetta heti #SuperAssarille?

Jätä yhteydenottopyyntö. Yhteistyö voidaan aloittaa vaikka saman tien!