Keräsimme Wannadon porukan saman pöydän ääreen ja kalautimme päämme yhteen asioista, joita halusimme kehittää firmassamme entistäkin paremmaksi: vastuun jakaminen, kommunikaatio ja työn määrä. Kuuntelimme toinen toisiamme ja saimme kasaan seuraavanlaiset ohjeet.
Kuka on vastuussa asioista viime kädessä?
Jokainen projekti ja työpaikka tarvitsee selkeän johtajan tai lähimmän esimiehen, jonka puoleen kääntyä. Vaikka kyseessä olisi itsenäisiä päätöksiä vaativa projekti, on alaisella hyvä olla tiedossaan kontaktihenkilö, jonka puoleen hän voi kääntyä, kun tarvitaan sitä kuuluista viimeistä sanaa. Näin vältetään umpikujat päätöksenteossa ja asiat etenevät jouhevasti. Meidän firmassamme on 2–3 ylintä vastuuhenkilöä, joiden puoleen voi kääntyä missä ongelmassa tahansa.
Kuka on vastuussa epäselvästä viestinnästä?
Aina ihmiset eivät ole samalla aallonpituudella. Kommunikaatiossa vastuu on kuitenkin viestin lähettäjällä. Jos oma vastaanottajasi ei sinua ymmärrä, väännä rautalangasta sinnikkäästi. Jos itse et ymmärrä viestin lähettäjää, kysy selvennyksiä niin kauan, kunnes ymmärrät. Kommunikaatiotapoja ja -menetelmiä on käytettävissä liuta. Kokeile haastavan kommunikoijan kanssa eri vaihtoehtoja: email, puhelin, someviesti, videopuhelu, Skype-keskustelu, tapaaminen. Jotkut esimerkiksi kirjoittavat paremmin kuin puhuvat, toiset taas osaavat selventää asiansa parhaiten kasvotusten.
Onko kaistaa?
Työntekijän pitää pystyä kertomaan, jos hänellä on liikaa tai liian vähän töitä, ja työnantajan tulee suhtautua tähän asiaan vakavasti. Työntekijöitä kannattaa rohkaista avaamaan sanaisen arkkunsa, sillä tutkitusti sekä ylikuormitus että töissä tympääntyminen laskevat työtehoja ja aiheuttavat sairauspoissaoloja. Työntekijää motivoi parhaiten tieto siitä, ettei hän ole pelinappula, vaan yksilö, jota kohdellaan ihmisenä, jolla on tarpeita ja toiveita. Tämä vaatii hieman enemmän panosta HR-osastolta ja firman johdolta, mutta se maksaa itsensä takaisin tehokkaina, onnellisina, terveinä ja motivoituneina työntekijöinä.