Valitse etätyösuhteeseen Se oikea, älä ketä tahansa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
wannablog_tammikuu_seoikea

Kuten rakkaudessa, myös työpaikalla oikea yhteensopivuus on kaiken A ja O. Rekrytointi, tiimiskaalaus ja oikeiden henkilöiden asettaminen oikeisiin tehtäviin vaativat suunnitelmallisuutta ja pohdintaa. Suin päin suhteeseen -taktiikka toimii harvoin missään ihmissuhteessa, ja let’s face it; työpaikatkin pyörivät ihmissuhteilla.

Tiimiskaalauksessa tärkeintä on tietysti löytää juuri Se oikea. Suurin kompastuskivi tässä kohtaa on väärä rekrytointi. Mitä se sitten käytännössä on? Yleensä se on hätäisesti tehty rekrytointi, jonkun tuttavan tai sukulaisen palkkaaminen tai se kuuluisa Hyvä tyyppi, joka on kivaa seuraa, mutta surkea tiimityöskentelijä.

Entäpä etätyö? Mikä siinä voi mennä mönkään, kun etsitään sopivaa etätyöntekijää?

Sen unohtaminen, että etätyö ei sovi kaikille.

Haasteena itseohjautuvuus

Etätyö on meille Wannadolla tuttua. Olemme keskustelleet etätyöstä sekä sen haasteista ja mahdollisuuksista paljon keskenämme. Etätyö vaatii eniten itseohjautuvuutta ja itsekuria; olisi niin paljon rennompaa vain siirtää töitä vähän edemmäs tulevaisuuteen, tehdä ”pari” juttua tässä ensin – vaikka katsella vähän Netflixiä tai käydä liikkumassa – ja huomata kohta, että en ole saanut mitään aikaan viikkoon. Myös aikataulutuksen hallitseminen on tärkeää etätyöntekijälle; kauanko tämän tekeminen kestää, miten tämä tehtävä täytyy aikatauluttaa deadlineen nähden, ja miten kommunikoin muiden kanssa omista aikatauluistani? Motivaation tulee lähteä henkilöstä itsestään, eikä siitä, että joku vahtii selän takana kuin vanhempi konsanaan, että tuleeko ne työt tehdyksi vai pyöritkö tämän(kin) päivän netissä tai Netflixissä.

Jos rekrytoija ei ota huomioon näitä asioita, on helppoa valita väärä henkilö tehtävään. Pelkkä ammattiosaaminen ei riitä, jos työntekijä ei ole tottunut kurilliseen itseohjautuvuuteen ja itsemotivoimiseen, tai hänelle on haastavaa aikatauluttaa työt kotisohvalta käsin.

Haasteena kommunikaatio

Etätyössä tarvitaan lisäksi hyvää kommunikaatiokykyä. Luulisi, että jokainen osaa toki kommunikoida eli kertoa, mitä on tekemässä, ja milloin työ on valmis. Kokemuksesta kuitenkin tiedän, että näin ei ole. Järjestän ja vedän vuosittain kansainvälisiä taideprojekteja, jotka toimivat samalla periaatteella kuin etätyö. Selkeistä ohjeista huolimatta mukana on aina henkilöitä, jotka eivät kommunikoi. He ilmoittavat vasta deadline-päivänä, että heidän piirtopöytänsä on ollut rikki jo kaksi viikkoa. He häviävät tuhkana tuuleen ilmoittamatta poisjäämisestä. He kertovat kaksi päivää ennen deadlinea, etteivät ehdi tekemään työtä ilman apua – ja he ovat olleet tästä tietoisia jo kuukauden.

Hyvästäkään työntekijästä ei ole iloa etätyössä, jos hän ei osaa pitää asiakkaitaan, esimiestään ja kollegoitaan ajan tasalla. Tai jos häntä ei saa kiinni millään; ei soittamalla, ei tekstarilla, ei sähköpostilla, ei somessa, ei missään viestintäkanavissa.

Haasteena välttää väärä etätyön rekrytointi

On tietysti ihan sopivaa kysyä, että mistä sitten tietää, että soveltuuko tarjolla oleva henkilö etätyöhön. Yksi parhaista vihjeistä on se, että hakijalla on jo aikaisempaa etätyökokemusta tai kokemusta yrittäjyydestä. Yrittäjyydessä on paljon samaa, mitä hyvä etätyöntekijä tarvitsee; itseohjautuvuus, priorisointi- ja organisointikyky, kommunikaatio, itsensä motivoiminen, aikataulutus ja vastuunotto.

On toki helppojakin tapoja löytää Se oikea työpaikalle, varsinkin etätöihin. Me olemme erikoistuneet etätyöhön, sillä me uskomme, että työntekijöille etätyömahdollisuus on erinomainen vaihtoehto. Tiimistämme löytyy vuosikausia etätöitä asiakkaille tehneitä asiantuntijoita, vähän joka puolelta Eurooppaa. Jos sinusta tuntuu, että luotettavalle, ammattitaitoiselle ja sähäkälle käsiparille olisi tarvetta etätyön merkeissä, pistä meille viestiä.

Kirjoittaja
Maarit Hiidenportti
Viestinnän ja kuvituksen #SuperAssari

SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 50 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerityöhön erikoistunutta ketterää tekijää. #SuperAssarit

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Wannadon #SuperAssarit kertovat

Blogissamme käsittelemme ajankohtaisia aiheita työelämästä, työilmapiiristä, tiimityöstä, digitalisaatiosta ja markkinoinnista kansainvälisen etätyöyhteisömme näkökulmasta. Blogia raapustavat Wannadon #SuperAssarit, aikaan ja paikkaan sitoutumattomat työelämän vapaustaistelijat ja ongelmien ratkaisijat sekä Wannadon perustajat Anna Degerholm ja Irina Viitala.

Uusimmat artikkelit

Seuraa meitä

Pysy ajan tasalla ja tilaa uutiskirjeemme!

Toimistot

Suomen pääkonttori

Wannado Oy
Taivaskalliontie 4 B
00600 HELSINKI
yhteys@wannado.fi

Espanja

Wannado Superassistants S.L
Avenida de los Boliches 15,
Local 4-8 (entresuelo),
29640 Fuengirola Spain
fuengirola@wannado.fi

Laskutus

Laskutus

WANNADO OY
PL 39594
00021
LASKUTUS
laskutus@wannado.fi

Verkkolaskutus

Operaattori: OP-Pohjola-ryhmä (OKOYFIHH)
Verkkolaskuosoite: FI3757904320007656

Y-tunnus: 2418955-7