Jos jätetään markkinointi-jargonista perinteiset Kotlerin 4P- ja 7P-mallit pois ja sukelletaan suoraan aiheeseen, eli rahaan, voidaan alkaa haarukoida sopivaa markkinointistrategiaa.
Ensin on siis hyvä selvittää markkinoinnin budjetti; onko rahaa esimerkiksi ollenkaan käytettävissä, onko sitä satasia vai voidaanko satsata vielä hiukan enemmän?
Markkinoinnin kuukausibudjetointi on pitkäkestoista ja järkevää.
Tehkäämme siis oma karrikoitu kolmitasoinen markkinointitaso-malli; KARVALAKKI, KNALLI ja STETSON!
Karvalakki (ei juurikaan budjettia)
Jos markkinointibudjettia ei juurikaan ole, on ensisijainen vaihtoehto toteuttaa kaikki markkinointi itse. Kustannuksena on lähinnä sinun oma aikasi. Tee kohderyhmätutkimusta potentiaalisten asiakkaiden sometileillä ja verkkosivuilla, liity asiakkaiden toimialakohtaisiin ryhmiin, kaiva suosituksia mahdollisista markkinoinnin ammattilaisten ryhmistä, osta “Markkinoinnin ABC & DIY”-nettikoulutus, kääri hihat ja tee Canvalla somekuvia.
Tässä toimintatavassa ei ole mitään väärää! On hyödyllistä ymmärtää oman tuotteensa markkinointikenttää, ja käytännön kokemuksella sen saa parhaiten haltuun! Olemassa olevilla kuvankäsittelyalustoilla saa tehtyä jo mukavan näköistä jälkeä somekanaviin ja kokeilemalla ja tekemällä löytää oman kohderyhmänsä tavat ja tyylin. Viraali-ilmiöksi voi päästä ilman kummempia markkinoinnin tutkintoja tai graafikon taitoja. Tästä erittäin hyvä esimerkki on kuulokevalmistaja Valco.
On kuitenkin monia sudenkuoppia ja välivaiheita matkalla kaupantekoon. Näiltä voi välttyä, jos pystyy ulkoistamaan edes osan markkinoinnistaan ammattilaiselle.
Knalli (500-1500€/kk)
Seuraava taso markkinoinnin toteutumiselle on siis maksaa markkinoinnista jollekin freelancerille tai toimistolle. Jo muutaman satasen panostuksella saat hyvää ja ammattitasoista boostia markkinointiin. Voit antaa esimerkiksi some-ilmeesi luonnin sitä ammatikseen tekevälle, joka voi tallentaa värit ja logot sinulle Canvaan ja näin voit jatkossa myös itse toteuttaa yhteneväistä ilmettä kanavissasi. Voit tilata yksittäisen mediatiedotteen ja sen jakelun, uutiskirje- tai blogitekstin tai esimerkiksi nettisivujen tviikkausta…
Joka tapauksessa, tämän tasoinen panostus markkinointiin on jo todella merkittävä apu isossa kuvassa. Näin opit ammattilaiselta suoraan, joka on aina nopeampi reitti kuin kantapää.
Stetson (1500-5000€/kk)
No nyt ollaan sitten tosissaan; pyssyt pitää saada paukkumaan ja hiekka pöllyämään! Puhutaan siis jo tuhansien eurojen budjetista, ja tällä tasolla kannattaa vastinetta lähteä hakemaan alan rautaisilta ammattilaisilta.
Mitä useamman tuhannen markkinointibudjetilla sitten jo saa?
Esimerkiksi laajan ja kattavan markkinatutkimuksen, kokonaisvaltaisen markkinointistrategian luomisen ja sen sparrailun ammattilaisen kanssa. Sillä voi vuokrata oman markkinointipäällikön, joka ottaa tuotteesi kokonaisvaltaisesti haltuun, toimii osana teidän tiimiä ja keskittyy kokonaan vain teidän markkinointiin. Muutamalla tonnilla saa myös ihan uudet, näyttävät nettisivut ammattimaisella hakukoneoptimoinnilla, niin että hakukonenäkyvyytesi on loistavalla tasolla. Hyvin optimoidut, toimivat verkkosivut tarkoittavat, että sinun ei välttämättä tarvitse panostaa niin paljon maksettuun mainontaan mikäli asiakkaat löytävät sinut Googlesta.
Kunnon budjetilla voit ulkoistaa sosiaalisen median kanavien pyörittämisen kokonaan. Sinun ei itse tarvitse raapia päätä sisältöjen, algoritmien ja trendien suhteen. Miten olisi uutiskirjeen kokonaisvaltainen strateginen toteutus ja markkinoinnin automaatioiden kehitys? Hakukonenäkyvyys ja brändin kasvatus vaatii usein aktiivista ja informatiivista blogitekstien luontia valitsemistasi aiheista ja monia muita sisällöntuotannollisia toimintoja, jotka auttavat myyntisi, brändisi ja kassavirtasi kasvattamisessa.
Nämä kaikki ja paljon muuta on paketoitavissa Stetson-tason markkinointiin.
Kaikilla yrityksillä ei tietenkään ole heti varaa pitää Stetsonia, mutta kun karvalakki alkaa hiostaa, kannattaa sovittaa knallia!
Wannado hoitaa matalalla kynnyksellä kasvuyritysten markkinoinnin toimeksiantoja. Meidän kanssa ei tarvitse välttämättä sitoutua pitkiin kumppanuuksiin, vaan voidaan tehdä vaikka se yksi myyntisivu, uutiskirje tai somekoulutus. Laskutamme vain tehdystä työstä 10 minuutin tarkkuudella. Katso hinnasto ja hämmästy.
Jutellaanko mahdollisuuksista?